سفیر کشورمان در سارایوو گفت: ایران همواره با حمایت از ملت بوسنی و هرزگوین مدافع استقلال همزیستی مسالمت آمیز اقوام در این کشور بوده است.

سفیر ایران همواره مدافع حاکمیت ملی بوسنی بوده استبه گزارش  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود حیدری روز چهارشنبه به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد افتتاح سفارت جمهوری اسلامی ایران در سارایوو در مقاله‌ای که در روزنامه‌های 'اسلوبوجنیه' به زبان بوسنیایی و ' بوسنی دیلی' به زبان انگلیسی منتشر شد، افزود: ایران بر این باور است که تحکیم روابط با بوسنی و هرزگوین در ارتقای روابط منطقه‌ای بالکان و خاورمیانه نیز موثر می‌باشد.

وی افزود: بعد از انحلال یوگسلاوی سابق، ایران از جمله اولین کشور‌هایی بود که استقلال بوسنی و هرزگوین را به رسمیت شناخت و همواره در کنار دولت و ملت این کشور قرار گرفت و کمک‌های فراگیر، اثرگذار و انسان دوستانه ایران به این کشور در دوران جنگ و پس از جنگ برای بازگشت آوارگان ارائه داده است.

در ادامه مقاله سفیر کشورمان که در دو روزنامه بوسنیایی انتشار یافته، آمده است: بیست و پنج سال پیش در چنین روزی یعنی هشتم ماه 'می' ۱۹۹۴ در حالیکه ساریوو هنوز در محاصره بود، سفارت جمهوری اسلامی با حضور وزیر خارجه وقت کشورمان و علی عزت بگوویچ رئیس جمهوری فقید بوسنی و هرزگوین افتتاح کرد.

سفیر کشورمان گفت: از آن تاریخ روابط سیاسی دو کشور همواره دوستانه و سفر‌های مقامات سیاسی در سطوح مختلف در جریان بوده است.

حیدری با اشاره به قرابت‌ها و همکاری‌های فرهنگی دو کشور اضافه کرد: ظهور ادیبان بوسنیایی نظیر فوزی موستاری مولف اثر نفیس ‹‹بلبلستان››، شیخ محمد افندی سودی نویسنده شرحی بر بوستان سعدی، محمد طاهر و مصطفی بوشنیاک نویسندگان شرحی بر مثنوی مولوی، فهیم بایراکتارویچ مترجم رباعیات خیام و دکتر بشیر جاکا مترجم دیوان حافظ، بسیار قابل توجه و موجب تعمیق ارتباطات فرهنگی دو کشور است.

امضاء تفاهم نامه خواهر خواندگی تهران و سارایوو نیز از جمله رویداد‌های دو سال اخیر بود.

وی افزود: در حوزه اقتصادی بعد از افتتاح سفارت ایران در سارایوو چندین موافقت نامه اقتصادی در زمینه‌های مختلفی از جمله بازرگانی، بانکی، سرمایه گذاری، حمل و نقل و همکاری اتاق‌های بازرگانی بین دو کشور امضاء شد و تبادلات تجاری همواره بین دو کشور برقرار بوده است.
اکنون نیز باتوجه به ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور، فضا برای فعالیت بخش‌های خصوصی دو کشور مهیا و مناسبات دو جانبه رو بفزونی است و امروز خوشحالیم که در ماه مبارک رمضان خرمای ایرانی زینت بخش سفره‌های افطار مسلمانان بوسنی است.
در مقاله آمده است: بوسنی و هرزگوین کشوری است که محل اجتماع پیروان ادیان الهی بوده و پیوند‌های اقتصادی و فرهنگی عمیقی با اروپا دارد.

حیدری افزود: این کشور از سابقه روابط دیرینه فرهنگی با شرق و ایران نیز برخوردار است و مردم بوسنی به این دلیل و همچنین به واسطه کمک‌های انسان دوستانه ایران در دوران سخت گذشته، علاقه خاصی به ایرانیان دارند.

وی گفت: سخنم را با یادآوری این پیام خاتمه می‌دهم که دست دوستی جمهوری اسلامی ایران به سوی همه اقوام بوسنیایی گشوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار