ایران در برخورداری از ظرفیت های دریای خزر بی بهره‌ترین کشور است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، محسن جهانشاهی رئیس بنیاد نخبگان مازندران در مراسم بزرگداشت روز دریای خزر که در پارکینگ صفر بابلسر برگزار شد، این دریا را سرشار از منابع عظیم و غنی دانست و گفت: استفاده همزمان از این منابع و آسیب نزدن به آن نیازمند بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و نوظهور است ضمن اینکه باید ستاد دانش بنیان دریایی در کشور تشکیل شود.

وی با بیان اینکه ایران به عنوان بی بهره‌ترین کشور حاشیه دریای خزر محسوب می‌شود، افزود: چند کشور به صورت همزمان از ظرفیت‌های دریای خزر بهره‌مند می‌شوند و ایران تنها کشوری است که از این ظرفیت‌ها بی بهره است و باید با بهره‌گیری از فناوری‌های دانش بنیان و نوظهور در راستای استفاده از ظرفیت‌های عظیم و غنی دریای خزر گام برداشت.

جهانشاهیبا بیان اینکه سومین جشنواره ملی دریای خزر در مسیر پیشرفت نیز بزودی برگزار می‌شود، برگزاری این جشنواره را فرصت مناسبی برای بروز ایده‌های نوی ایده پردازان دانست و گفت: همه افرادی که در حوزه‌های مختلف دریایی تخصص دارند می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر نیز در این مراسم گفت: خزر یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های جهان است که از نظر وسعت ۱.۵ برابر خلیج فارس است.

داریوش یوسفی کبریا با بیان اینکه تاسیس این مرکز در سال ۷۴ به صورت قانونی در کشور تصویب شده است، افزود: مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر برای نخستین بار میان سه استان شمالی کشور در سال ۷۵ در مازندران راه اندازی شد.

یوسفی کبریا گفت: مرگ مسافران و افزایش تولید زباله در سواحل از جمله چالش‌های پیش روی دریای خزر است که امید می‌رود با به کارگیری ساز و کار‌های مناسب که مهم‌ترین آن فرهنگ سازی است، این دریا برای استفاده بهینه مورد توجه قرار گیرد.


انتهای پیام/ع


مراسم گرامیداشت روز دریای خزر برگزار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار