رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: بیش از 3 هزار نفر در به حرفه زنبورداری در استان اردبیل مشغول هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، عدیل سروی،رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: تعداد افرادی که به حرفه زنبورداری در استان مشغول هستند 3 هزار و 900 نفر است که این تعداد زنبوردار 320 هزار کندوی زنبور عسل را مدیریت می‌کنند یعنی به طور متوسط در سطح استانی هر زنبور دار تعداد 85 کندوی عسل پرورش می‌دهد.

وی بیان کرد: در سطح استان درصد افراد تحصیل‌کرده دانشگاهی که به حرفه زنبورداری مشغول هستند 17 درصد است در حالی که در مشگین‌شهر این میزان به 29 درصد می‌رسد به عبارت دیگر پرورش زنبور عسل در مشگین شهر توسط افرادی صورت می گیرد که از تحصیلات دانشگاهی و عالیه برخوردار هستند که همین امر نیز زمینه‌های تولید بیشر با کیفیت بالا را به دنبال دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: محصولات تولیدی در دامنه‌های سرسبز سبلان به دلیل ماهیت ارزشمندی که به عنوان عسل طبیعی دارند در درمان بسیاری از امراض و بیماری‌ها مفید هستند.

سروی افزود: کشورمان در تولید عسل در سطح جهانی رتبه چهارم را به خود اختصاص داده ‌و استان اردبیل نیز از لحاظ کیفیت و کمیت تولید عسل در سطح کشور به عنوان استان شاخص مطرح است که به طور متوسط در استان 6 هزار و 200 تن عسل تولید می‌شود و رتبه سوم کشوری را در تولید این محصول ارزشمند را دارد. 

وی بیان کرد: تنوع گیاهی در دامنه‌های سبلان بسیار متنوع است به گونه‌ای که بیش از 450 نوع از انواع گیاهان دارویی را شامل می‌شودکه ذخیره ژنتیکی ارزشمندی محسوب می شود.

وی گفت: همین تنوع گیاهی و تغذیه زنبور عسل از انواع گیاهان کیفیت عسل تولیدی را در سطح بالایی افزایش داده است و از طرف دیگر با گرده افشانی و تلقیح گیاهان دارویی این ذخایر عظیم ژنتیکی در سایه زنبورداری در دامنه‌های سبلان به بهترین نحو ممکن برای نسل‌های آینده حفظ می‌شود. 

 

انتهای پیام/ح

تولید بیش از 6 هزار تن عسل در استان اردبیل

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.