مسوول واحد مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت و بسته خدمتی ترویج زایمان طبیعی شاخص مرگ مادر در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در سه ماهه اول سال96 صفر بوده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،افسانه همتی، امروز  در نشست با خبرنگاران گفت:شاخص کشوری مرگ مادر باید به میزان کمتر از 10 مرگ در 100 هزار تولد  برسد که در کاشان از ابتدای طرح تحول نظام سلامت در 100 هزار تولد به میزان 10.59 در سال93 و به میزان 9.9در سال94 رسید که این میزان در سال95  و  سه ماهه اول سال96 نیز به صفر رسید.

به گفته وی،تعیین مسئول پیگیری مادران پرخطر در بیمارستان های دارای بلوک زایمان و مسئول دانشگاهی پیگیری مادر پرخطر،آموزش و پیگیری ورود اطلاعات مادران نزدیک به مرگ در سامانه مربوطه در وزارت بهداشت جهت کاهش مرگ و میر، برگزاری کارگروه مشترک بهداشت و درمان جهت ارائه راهکار جهت کاهش مرگ و میر مادران و ارتقا سلامت مادران و نوزادان آنها از د یگر اقدامات واحد مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در جلوگیری و کاهش مرگ و میر مادران است.

مسوول واحد مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزاری کلاسهای آمادگی زایمان برای بیش از 4 هزار مادر را از شروع طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی کاشان بصورت رایگان یادآورشد و گفت: کاهش میزان سزارین توسط دانشگاه، بیمارستان، متخصص زنان و زایمان به میزان 10% نسبت به میزان پایه سال قبل و افزایش رضایتمندی مادران باردار از طریق حفظ حریم خصوصی با بهینه سازی فضای فیزیکی  اتاق های زایمان بخشا از اهداف بسته خدمتی ترویج زایمان طبیعی است.

 همتی، تصریح کرد:کاهش پرداخت از جیب مردم( رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستان های دانشگاهی) و افزایش انگیزه ارائه دهندگان خدمت جهت افزایش میزان زایمان طبیعی از دیگر اهداف بسته خدمتی ترویج زایمان طبیعی است.

وی، با اشاره به اجرای بسته خدمتی ترویج زایمان طبیعی در طرح تحول سلامت از 15 ارد یبهشت سال 93  افزود: بر اساس اهداف وزارت بهداشت کاهش مرگ نوزاد نیز باید زیر 10 در 1000 موالید باشد که این میزان در کاشان 6.05  در سال95 است.

به گفته وی، پیگیری جهت اجرای مراقبت مرگ پری ناتال و مرگ کودک 59-1 ماهه و ترویج تغذیه با شیر مادر در بیمارستان های تابعه دانشگاه از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی کاشان در کاهش مرگ نوزادان است.

همتی، برگزاری کارگاه های آموزشی احیا اولیه و پیشرفته نوزاد، مراقبت تکاملی نوزادان، مراقبت تخصصی نوزادان، جلسه کارگروه پیشگیری از رتینوپاتی در نوزادان نارس، انجام مراقبت تخصصی نوزادان و ورود اطلاعات در سامانه مراقبت تخصصی را از جمله اقدامات پیشگیری یا کاهش مرگ نوزادان برشمرد.

وی با تاکید بر اینکه دستورالعملهای برنامه تحول سلامت که شامل 7 بسته خدمتی در راستای برقراری عدالت در تامین بار مالی و بهره مندی از مراقبت های بهداشتی درمانی، بهبود کیفیت خدمات، حفظ شان و کرامت بیماران و در نهایت کاهش سهم مردم در پرداخت هزینه های مستقیم ارتقاء سلامت از 15 اردیبهش 93 به مجموعه  ابلاغ شد افزود: برنامه ترویج زایمان طبیعی یکی از بسته ها بود که  که ابلاغ اجرای آن در دانشگاه برعهده مسئول واحد مامایی دانشگاه از تاریخ  ذکرشده اجرا، پایش و ارزیابی می شود.

مسوول واحد مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، شاخص افزایش جمعیت را با اجرای طرح تحول سلامت یادآورشد و گفت: بخش نازایی بیمارستان بهشتی با هزینه ای بالغ بر 1.5 میلیارد تومان در پاییز سال95 برای بازسازی بخش و تجهیز وسایل مورد نیاز در این خصوص راه اندازی شده است .

همتی، آموزش پرسنل بخش نازایی در خصوص ورود اطلاعات مادران نابارور تحت پوشش و برگزاری جلسه هماهنگی جهت ارتقا عملکرد بخش نازایی با حضور نمایندگان حوزه مرکز مدیریت پیوند وزارت متبوع را تاکیدکرد و گفت: برنامه حمایت مالی زوج های نابارور در راستای سیاست های جدید جمعیتی منطبق با سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که با ابلاغ این برنامه زوجین نابارور می توانند 85% از خدمات ناباروری خود را بصورت رایگان دریافت نمایند.

وی اظهارداشت:این خدمت با توجه به اینکه بار مالی درمان های ناباروری گاه منجربه محروم ماندن زوجین از فرصت فرزندآوری می شد و مهم‌ترین مشکل مردم در زمینه پرداخت هزینه‌های درمان بود و میزان خانوارهایی که به دلیل هزینه‌های درمان نمی توانستند از خدمات درمان ناباروری استفاده کنند بسیار چشمگیر بود اجراشد.

به گفته وی، 15 هزار و  472 تعداد زایمان طبیعی انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی کاشان (بیمارستان های مشمول طرح، تامین اجتماعی و خصوصی) از شروع طرح تحول نظام سلامت(15/2/93) تا پایان خرداد ماه سال 96  است.

 

انتهای پیام/م

 

شاخص صفر درصدی مرگ مادران باردار کاشانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.