مراسم اختتامیه مسابقات استانی قرآن کریم در پنج رشته عصر امروز برگزار شد.

////به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم اختتامیه چهلمین دوره مسابقات استانی حفظ، قرائت، ترتیل، اذان و دعاخوانی، عصر امروز مورخ جمعه ۲۰ مرداد ماه، در آستان مقدس امامزادگان سیدجعفر و حمیده خاتون برگزار شد.

این مراسم با تلاوت وحید خزایی نفر برتر رشته قرائت قرآن کریم و همچنین سخنرانی حجت السلام والمسلمین محمدزاده مدیرکل اوقاف استان تهران آغاز شد.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا محمدزاده مدیرکل اوقاف استان تهران در ابتدا ضمن قدردانی و تشکر از حضور قاریان و شرکت‌ کننده های چهلمین دوره از مسابقات استانی قرآن کریم، گفت:  کارکرد قرآن را در جامعه باید گسترش بدهیم و امروز شاهد آن هستیم که نهاد‌های بسیاری در تلاش برای گسترش این امر در رشته های مختلف دولتی، خصوصی و مردمی در حال خدمات به جامعه و کشور هستند تا همه به تمدن جامعه اسلامی و اهل بیت (ع) که مدنظر مقام معظم رهبری و اهل بیت (ع) است برسیم.

مدیرکل اوقاف استان تهران تاکید کرد: امروزه به مسائل هنری قرآن کریم کمتر به پرداخته​ می شود و الان نزدیک ۳۷ سال از انقلاب می گذرد و ما مباحث خط و ظرفیت‌های هنری قرآنی را کمتر داریم.

وی با بیان اینکه مسابقات قرآنی باعث می شود مردم در رشته های قرآنی دور هم جمع شوند، اظهار داشت: این دوره‌ از مسابقات در پنج رشته برگزار شد که یکی از مسائلی که امروز نیازمند آن هستیم آشنا کردن مردم با ادعیه است و به همین منظور ما رشته دعاخوانی را در این دوره از مسابقات طرح کرده ایم.

مدیرکل اوقاف استان تهران در خصوص گزارشی از برگزاری این دوره از مسابقات استانی قرآن کریم بیان کرد: از میان ۱۷۹ نفر شرکت کننده، ۸۰ نفر خواهران و ۹۹ نفر نیز آقایان در این دوره از مسابقات حضور داشتند. هر ۱۷۹ نفر شرکت کننده جزو برترین ها بودند اما در بین این عزیزان از ۴۲ نفر به صورت برگزیده در رتبه های اول تا سوم تقدیر می شود.  

وی افزود: همچنین در بخش قرائت بین پنج تا ۶ نفر به مسابقات کشوری راه پیدا می کنند و از فردا شنبه ۲۱ مرداد ماه، مسابقات خارجی، برای اولین بار در این مکان برگزار می شود و خرسندیم که میزبان این عزیزان قرآنی هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدزاده در پایان از تمامی افرادی که در این پنج روز برای برپایی مسابقات همراه بودند تشکر کرد و گفت: اعتبارات قرآنی و متاسفانه موقوفات قرآنی در کشور و استان تهران بسیار ضعیف است، اگر به این موضوع رسیدگی نشود چیزی برای آیندگان نخواهیم داشت.

همچنین پس از صحبت های حجت‌ الاسلام والمسلمین محمدزاده، گروه شمس به اجرای تواشیح پرداختند و در ادامه نماهنگی از فعالیت های پنج روزه مسابقات قرآنی استان تهران برای حضار به نمایش درآمد.

در ادامه سیدعلی سرابی قائم مقام شورای عالی قرآن، ضمن تشکر از برگزاری چهلمین دوره از مسابقات استانی قرآن کریم، گفت: برگزاری مسابقه قرآنی در استان تهران که خود نخبه پرور قرآنی است، کاری دشوار و انتخاب بین عزیزان قرآنی را برای ما سخت تر می‌کند.

قائم مقام شورای عالی قرآن با بیان اینکه قابلیت قرآن از ابعاد هنری و رسانه ای قابل توجه است، گفت: به عقیده من قرآن کریم خود یک ابررسانه‌ است و از لحاظ مفهوم و محتوا در اوج قرار دارد. شما کدام متن ادبی را پیدا می کنید که بر محمل موسیقی اسلامی قرار گرفته باشد، البته که ما آثار  و متون ادبی رجسته ای از ادیبان داریم که تبدیل به فیلم و تئاتر شده است؛ اما قرآن دارای ابعاد و متون مختلفی است چه برای کسانی که به دنبال عرفان و فلسفه هستند و چه برای هنرمندان، قاریان و اصحاب فیلم و رسانه، که می تواند زمینه ای برای ارادت به ساحت الهی قرآن کریم باشد.

 وی ادامه داد: حق قرآن صوت حسن و و ادای حق حروف و زیبا ادا کردن صوت است که می تواند از حق تلاوت باشد که سفارش های بسیاری از پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصوم داریم.

 سرابی در پایان اظهار داشت: یک قاری به تعبیر مقام معظم رهبری، می تواند افسر جنگ نرم باشد و معارف الهی را به قلب مستمعین و‌ فراسوی جهان برساند. قاری قرآن امروز به عنوان مبلغ دین شناخته می شود .

گفتنی است، در این مراسم از بانوان قرآنی استان تهران تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

 

اسامی بانوان برگزیده قرآنی به شرح زیر است؛

 

دعا خوانی: زهرا رضایی نیک

 حفظ کل: ملیحه طالبیان، عطیه طبیانیان، فاطمه شیرازی

 حفظ ۲۰ جزء: حنانه عیسی، مرضیه نوابی، فاطمه شفیعی

 حفظ ۱۰ جزء: سیده فاطمه میرسجادی، لیلا غفاری، مهدیه ابراهیمی

 حفظ ۵ جزء: سمیه فرهنگی، مریم مرادنژاد، اعظم قلی نژاد

 قرائت: پرنیان عصا بخش، سمانه کوچکی، آزاده شاملو

 در پایان نیز از حسن صیادی مسئول فنی داوری و جعفر دهقان بازیگر عرصه سینما و تلویزیون تقدیر شد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار