23 هزار شهید در جنگ تحمیلی تربیت شده در کنار امام‌زادگان هستند؛ این بقاع متبرکه نسل به نسل به ما رسیده‌اند بنابراین درس ایثار و شهادت را از این امام‌زادگان یاد گرفته‌ایم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ظهر امروز در سخنرانی پش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته اصفهان اظهار داشت: در دهه کرامت که گذشت، از میلاد حضرت معصومه(س) تا میلاد امام رضا(ع)، دهه تجلیل از بقاع متبرکه و امام زادگان و روز پنجم ذی‌القعده روز تکریم شاه چراغ بود.

حجت‌الاسلام رضا صادقی  با اشاره به اینکه استان اصفهان 713 بقعه متبرکه دارد، ادامه داد: در کشور 8 هزار و 51 مقبره مربوط به فرزندان اهل بیت است؛ در مورد علت آمدن ایشان به کشور و خاک پاک ایران عزیز مورخان چند مطلب بیان کردند، که به طور عمده به دلیل حضور امام رضا(ع) در خراسان بعضی از این امام‌زادگان به دعوت امام رضا(ع) و برای ملاقات ایشان آمده‌اند و بهترین مکان برای زندگی این عزیزان ایران بوده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان افزود: استقبال مردم از این امام‌زادگان خصوصاً در شهر قم و اطرافش بیشتر بوده و بیشتر این بقاع در اطراف فین کاشان و قم است؛ از نظر تعداد فارس هزار و 450 بقعه متبرکه دارد و در مکان اول است، بعد مازندران و سوم اصفهان است.

صادقی با اشاره به دفن فرزند امام باقر(ع) در مشهد اردهال، بیان داشت: در اولین جمعه مهر‌ماه برنامه قالی‌شویان است که در آثار ملی ثبت شده است؛ مردم فین کاشان از امام باقر مبلغ درخواست می‌کنند و امام باقر بهترین فرزند خود را به این شهر مأمور کردند.

وی تصریح کرد: اولین نماز جمعه در کشور توسط امام‌زاده سلطان علی‌ابن باقر بوده است و ایشان سه سال امام جمعه کاشان بوده‌اند؛ مردم برای دفاع از ایشان با چوب راهی می‌شوند و بعد از شهادت بدن ایشان را روی فرش می‌گذارند و دفن می‌کنند و ایشان چون به شهادت رسیدند نیاز به غسل نداشتند.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه برنامه قالی‌شویان هر ساله ادامه دارد، اذعان کرد: مقام معظم رهبری در سفر خود صبحانه را در این مکان مقدس میل فرمودند.

صادقی گفت: مفتخر هستیم که در استان ما فرزند امام دفن شده است و نباید از زیارت ایشان غافل بمانیم؛ سید مریم دولت‌آباد فرزند موسی‌ابن جعفر است.

وی افزود: سال‌های اخیر برنامه‌های خوبی در امام‌زادگان اجرا شد که این اتفاق با زحمات همکاران علما و همراهی خیرین افتاده است، دشمن نیز هر جا حساسیت داریم عکس‌العمل نشان می‌دهد و هدف آن‌ها فرزندان امام و امام‌زادگان هستند.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به اینکه امام‌زادگان در برزخ وساطت می‌کنند؛ بیان کرد: نعمت‌های خوبی به ما عنایت شده، باید به امام‌زادگان احترام‌ بگذاریم چراکه تجلیل از ایشان تجلیل از پیامبر است؛ محبت اهل بیت مزد رسالت پیامبر است و کسانی که می‌خواهند از حضرت زهرا تکریم کنند از حضرت معصومه تکریم می‌کنند و این نعمت بسیار بزرگی است.

صادقی با بیان اینکه استان اصفهان در همه زمینه‌ها الگو و پیشتاز بوده است، تصریح کرد: 23 هزار شهید در جنگ تحمیلی تربیت شده در کنار امام‌زادگان هستند؛ این بقاع متبرکه نسل به نسل به ما رسیده‌اند بنابراین درس ایثار و شهادت را از این امام‌زادگان یاد گرفته‌ایم.

وی اذعان داشت: این امام‌زادگان ذخایر خوبی هستند، مرکز جذب دل‌ها هستند و در سرتاسر کشور امام‌زادگان وجود دارند؛ سند برخی امام‌زادگان خودشان هستند و اگر معنویات وجود نداشت مردم از آن‌ها استقبال نمی‌کردند.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان در کشور در بقعه سازی اول است، گفت: حدود 500 امام‌زاده فضای خوبی برای برنامه‌های فرهنگی دارد، بسیاری از کلاس‌های قرآن در کنار این امام‌زادگان است و غریب 106 هزار نفر در کلاس‌های قرآنی شرکت کردند و حداقل حافظ سه جز شده‌اند.

وی در پایان بیان داشت: 33 هزار نفر در مسابقات شهرستانی شرکت کرده‌اند و 744 به مرحله استانی راه یافتند که 60 درصد آن‌ها خواهر هستند و امروز نیز اختتامیه این مسابقات است؛ نباید قرآن را مهجور بگذاریم، باید در برگزاری برنامه‌های قرآنی و ساخت بقاع و وقف برای آن بزرگواران کوشا باشیم، رهنمود‌های امام جمعه اصفهان نیز در این خصوص خوب بوده است.

 

انتهای پیام/م

 

حضور امام رضا(ع) در مشهد، دلیل سفر امام‌زادگان به کشور ایران است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
قاسم گندمی
۱۰:۲۹ ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
سلام
مراسم قالیشویان همه ساله در دومین جمعه مهرماه برگزار می شود و به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.
در متن به اشتباه در اولین جمعه مهر نوشته شده است.
ممنون