مدیرجهادکشاورزی شهرستان پارس‌آباد تاسیس و راه‌اندازی کارخانه روغن کشی مدرن و پیشرفته را از نیازهای ضروری پارس‌آباد عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، علی اکبر حسنیان، مدیرجهادکشاورزی شهرستان پارس‌آباد افزود: سطح زیر‌کشت اول و دوم سویا در شهرستان پارس‌آباد مغان 10 هزار و667 هکتار می‌باشد که با اختصاص این اراضی به کشت سویا پیش بینی می‌شود 26 هزار و 668 تن سویا برداشت شود.‏

وی افزود: بیشتر ارقام کشت شده در این شهرستان L17 و ویلیامز است که زراعت سویا با متوسط مصرف 120 تا 140 کیلوگرم بذر در هکتار علاوه بر مصرف کم آب باعث بهبود خاک و تولید پایداری زراعت بعدی می‌شود و چند سال متوالی قابل کشت در یک زمین زراعی است نیاز آبی این زراعت در یک سال زراعی را 7 هزار متر مکعب ذکر کرد.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد تصریح کرد: با هدف حمایت از زراعت سویا 687تن بذر اصلاح شده توزیع و سایر نهاده‌ها از جمله کود تامین شده است. دانه سویا محتوی ویتامین E است که روی سلامت پوست و مو اثر دارد و از کم خونی جلوگیری می‌کند و فیبر موجود در سویا موجب کاهش وزن ، کاهش کلسترول و تری گلیسیریدها می‌شود.

حسنیان افزود: از کنجاله سویا در تغذیه واحدهای مرغداری استفاده می‌شود و استفاده از روغن نباتی آن نیز در سبد غذایی مردم روز به روز در حال افزایش است.

وی بیان کرد: نبود کارخانه روغنی کشی در استان و منطقه از مهم‌ترین موانع و مشکلات توسعه و گسترش سطح زیرکشت دانه‌های روغنی در این شهرستان است و به علت فقدان کارخانه روغن کشی محصولات کلزا و سویا این شهرستان به سایر استان‌ها حمل می‌شود.

وی تاسیس و راه‌اندازی کارخانه روغن کشی مدرن و پیشرفته را از نیازهای ضروری پارس‌آباد دانست و گفت: در صورت احداث و فعالیت چنین کارخانه‌ای علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی جدید شاهد رونق کشت و تولید سویا و کلزا در دشت مغان خواهیم بود.

 

انتهای پیام/ح

برداشت سویا در شهرستان پارس آباد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.