احداث خط آهن شلمچه-بصره پس از گذشت ۳ سال از تفاهنامه بین ایران و عراق هنوز شروع نشده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان  ؛ عبدالله سامری نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح بدلیل عدم پای کار بودن کشور عراق متوقف مانده است. در این زمینه کشور عراق به ایران اعلام کرده است که احداث کامل خط آهن شلمچه – بصره در خاک عراق را ایران انجام دهد ولی تا به امروز دو کشور در مورد نحوه انجام کار توسط ایران به توافق نرسیده اند.

 وی در مورد تامین مالی احداث این خط آهن توسط ایران گفت: در حال حاضر هیچ تامین مالی توسط دو کشور صورت نگرفته است.

 سامری همچنین افزود:  با توجه به اینکه احداث خط آهن شلمچه-بصره کار کلان کشوری است، باید در مورد این موضوع توسط دولت در پایتخت تصمیم گیری شود .

 وی افزود: البته کارهای احداث این خط آهن که مربوط به خاک ایران است تا مرز شلمچه تکمیل شده است ولی کارهای مربوط به خاک عراق متوقف مانده است. این موضوع نیز مربوط به رایزنی وزرای دو کشور در مورد نحوه اجرایی شدن احداث خط آهن در خاک عراق بستگی دارد.

 نماینده شهرستان خرمشهر در مورد اینکه احداث خط آهن شلمچه-بصره می‌تواند منافع اقتصادی فراوانی برای مردم این استان داشته باشد گفت: ما کار خودمان را کرده ایم و باید منتظر احداث خط آهن در کشور عراق باشیم.

 لازم به توضیح است تفاهنامه احداث خط آهن شلمچه-بصره در سال ۹۴ بین دولت ایران و عراق امضا شده است ولی پس از گذشت ۳ سال بدلیل مشکلات امنیتی کشور عراق و عدم تامین مالی ۵۰ میلیون دلاری طرح از سوی دولت عراق متوقف مانده است.

 انتهای پیام/د

 عدم تامین مالی خط آهن شلمچه به بصره

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.