تکنولوژی نیاز اصلی برندسازی است، برای توسعه برندسازی باید از توان شرکت‌های دانش بنیان استفاده لازم را کرد.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی حسن حسینی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد؛ با اشاره به اینکه موضوع برند و نشان تجاری از گذشته در سطح دنیا به صورت خاص مطرح بوده است، گفت: در گذشته موضوع برند بیشتر در اتومبیل سازی و یا ابزارآلات دیده می‌شد و به نوعی می‌توان گفت که موضوع نام و نشان تجاری تنها در مباحث صنعتی مطرح بود، اما امروز این موضوع در تمام دنیا گسترش پیدا کرده و همه صنایع از جمله بهداشتی، غذایی، آرایشی و پوشاک و ... نام‌های منحصر به فردی را دارند.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از برند‌های معروف بین المللی وجود دارند که تولیدات خود را بدون داشتن کارخانه در سراسر جهان عرضه می‌کنند و این در صورتی است که از توجه به برندسازی در ایران زمان زیادی نمی‌گذرد و ما هنوز به دنبال فرهنگ سازی این موضوع هستیم.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا برند ایرانی مطرح در سطح بین الملل نداریم؟ گفت: تا قبل از پیروزی انقلاب برند‌های معروفی که در ایران تولید می‌شدند مونتاژ بودند و بعد از انقلاب به صنایع داخلی توجه شد که در آن زمان هم متاسفانه دانش لازم برای تولید همه محصولات را نداشتیم.

حسینی افزود:در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ نیز صنعت کشور یارانه‌ای بود به طوریکه بیش از حد یارانه به صنعت تعلق می‌گرفت و ماشین آلات را می‌خریدیم تا تولید کنیم، اما این ماشین آلات در بازه زمانی در دنیا دچار تغییر و بروزرسانی شدند و ما هنوز با همان قدیمی‌ها کار می‌کردیم درنتیجه تولید ما عقب ماند.

وی با بیان اینکه تکنولوژی نیاز اصلی برندسازی است، گفت: حاصل عقب ماندن از تکنولوژی، عدم نوآوری بود به عنوان مثال از سال ۵۷ که تولید پیکان را آغاز کردیم تا دهه ۸۰ تنها چراغ‌های این ماشین تغییر کرد و، چون تکنولوژی خود را بومی نکرده بودیم درنتیجه نتوانستیم تبدیل به برند شویم.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم سلایق مردم را محدود کنیم و در عصر امروز که برند‌های معروف در بازه زمانی کوتاه از تولیدات جدید خود رونمایی می‌کنند ما نیز باید به سمت نوآوری و استفاده از شرکت‌های دانش بنیان حرکت کنیم تا از بازار‌های جهانی عقب نمانیم.

حسینی با تاکید بر اینکه برای ارتقای کیفیت کالا‌های داخلی و جلب اعتماد مردم باید به سمت برندسازی حرکت کنیم، گفت: طی سال‌های اخیر انجمن مدیران صنایع خراسان با برگزاری همایش نشان تجاری به صورت سالانه و ارائه مزیت‌های داشتن یک برند خوب به واحد‌های تولیدی و صنعتی اقدام بسیار مثبتی در جهت ثبت برند‌ها انجام داده است.

گفتنی است، پنجمین همایش نشان تجاری با موضوع نقش برند در توسعه کسب و کار ۲۵ و ۲۶ مرداد ماه جاری به همت انجمن مدیران صنایع خراسان در مشهد برگزار می‌شود.

انتهای پیام//ف. ح

 
 

برگزاری پنجمین همایش نشان تجاری با موضوع نقش برند در توسعه کسب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.