سفیر اسبق ایران در افغانستان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

راه‌حل مشکلات موجود افغانستان، بازگشت به ظرفیت‌های مردمی است

ظهره‌وند گفت: تا زمانی که نیروهای خارجی در افغانستان حضور دارند این کشور طعم امنیت را نخواهد چشید.

ناامنی افغانستان محصول خلع سلاح کابل از سوی غرب و اروباابوالفضل ظهره‌وند سفیر اسبق ایران در کابل درگفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، با اشاره به حادثه خونین  میرزا اولنگ اظهار داشت:جمعیت این منطقه را شیعیان تشکیل می‌دهند و در واقع عملیات وحشیانه تروریستی اخیر علیه مردم این ولایت یک پروژه آمریکایی، طالبانی و داعشی بوده است.

سفیر سابق ایران در افغانستان با بیان اینکه تروریست‌های داعش و طالبان در چند ماه اخیر حلقه‌ی این منطقه را تنگ‌تر کرده بودند واین عملیات وحشیانه را انجام دادند، افزود: متاسفانه دولت مرکزی افغانستان به علت پیروی از سیاست خلع سلاح آمریکایی‌ها و غربی‌ها ظرفیت مقاومت کافی در این منطقه را نداشت.

وی با اشاره به اینکه  هم اکنون نیز نیروهای خودجوش مردمی سعی بر دفاع منطقه میرزا اولنگ را دارند، عنوان کرد: دولت مرکزی تاکنون کمک‌های تسلیحاتی و نظامی برای تامین امنیت منطقه را نداشته است.

ظهره‌وند با بیان اینکه در گذشته نیز همین روند نسبت به منطقه جوزجان و استان مجاور آن و نیروهای ازبک صورت گرفت و ژنرال دوستم منطقه را ترک کرد، گفت: این موضوع ضربه‌ای برتوان امنیتی منطقه برای مقابله با عناصر داعش و طالبان بود.

دیپلمات سابق ایران در افغانستان با بیان اینکه چتر حمایتی طالبان از داعش باعث رشد آن‌ها و انجام عملیات‌های تروریستی درمنطقه شده است، بیان داشت: آمریکا از این عناصر تروریستی حمایت می‌کند و آنان را با استفاده از هلی‌کوپترهای مستقر در پایگاه‌های نظامی جابه جا می‌کند.

وی بیان کرد: دلیل حمایت آمریکایی‌ها از گروهک‌های تروریستی در افغانستان ایجاد تعارض‌های قومی و منطقه‌ای است که به عنوان دور تازه ای از چالش ها به شمار می‌رود و تنها راه برون رفت از این بی‌ثباتی و مشکلات نیز توجه به ظرفیت‌های ملی و حرکت در مسیری است که عراق در پاکسازی کشور از لوث وجود عناصر تروریستی و تکفیری طی کرد.

.ظهره‌وند با تاکید بر اینکه راه حل مشکلات موجود افغانستان بازگشت به ظرفیت‌های مردمی و درون زا بودن تولید و تامین امنیت است، خاطرنشان کرد: تا زمانی که نیروهای غربی و اروپایی در افغانستان حضور دارند این کشور طعم امنیت را نخواهد چشید، چنانچه محصول نهایی خلع سلاح افغانستان از سوی غربی‌ها، افزایش نا امنی‌ها بوده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.