ظهره‌وند در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

استفاده از ظرفیت‌های داخلی راهکار برون‌رفت از بحران اقتصادی افغانستان

سفیر اسبق ایران در افغانستان گفت: مردم و دولت افغانستان هم در وجه امنیت‌سازی و بیرون‌رفت از بحران اقتصادی باید به ظرفیت‌های داخلی خودشان متکی شوند.

ظهره‌وند در گفتگو با باشگاه خبرنگاران
ابوالفضل ظهره‌وند سفیر اسبق ایران در افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، با اشاره به هشدار بانک جهانی به وخیم‌تر شدن وضع اقتصادی افغانستان اظهار داشت: وضعیت اقتصادی افغانستان متاثر از وضعیت سیاسی و امنیتی این کشور است.

سفیر اسبق ایران در افغانستان افزود: خود این وضعیت هم تابعی از مداخلات و حضور کشورهای فرامنطقه‌ای مثل آمریکا و متحدانش است که با هدف امنیت‌سازی و دولت‌سازی در این کشور حضور دارند.

وی با بیان اینکه مسئله اقتصاد در افغانستان بیرون از اختیار و کنترل کامل دولت این کشور است، تصریح کرد: کشورهای فرامنطقه‌ای با هدف امنیت‌سازی در این کشور مداخله و اثرگذاری می‌کنند.

ظهره‌وند با اشاره به اینکه بخشی از این مسائل هم به بودجه این کشور برمی‌گردد که کشورهایی مثل آمریکا طبق توافقنامه استراتژیک و امنیتی متعهد شدند، سالانه رقمی در حدود چهار میلیارد دلار به دولت فغانستان بپردازند که در خلال این سالها این رقم به دو میلیارد دلار هم نرسیده است.

سفیر اسبق ایران در افغانستان تاکید کرد: بنا به آمارهایی که وجود دارد ایالات متحده سالانه 12 میلیارد دلار به بهانه امنیت‌سازی در این کشور هزینه می‌کند و کل بودجه دولت افغانستان 8 میلیارد نیست و آمریکایی‌ها مبلغی که قرار بود بپردازند را نپرداخته‌اند.

وی ادامه داد: از یک طرف بدعهدی و نوع مداخله آمریکایی‌ها و متحدانش در افغانستان موجب بروز ناامنی شده و اجرای هیچ پروژه‌ای با امنیت همراه نبوده و طبیعتا سرمایه‌گذار خارجی هم در این کشور جلب نشده است.

ظهره‌وند با بیان اینکه رکود و بیکاری گسترده در این کشور موجب جابه‌جایی جمعیت در کنار ناپایداری امنیت شده است، افزود: وقتی همه این دلایل در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد می‌توانیم بگوییم افغانستان یک کشور ورشکسته است و بدون کمکهای بین‌المللی و با حضور و مداخلات خارجی‌، امکان اینکه بشود دورنمای روشنی برای اقتصاد افغانستان ترسیم کرد وجود ندارد.

سفیر اسبق ایران در افغانستان با اشاره به اینکه مردم و دولت افغانستان هم در وجه امنیت‌سازی و هم وجه بیرون‌رفت از بحران اقتصادی و رکود عمیق در این کشور و حل معضل بیکاری باید به ظرفیت‌های داخلی خودشان متکی شوند، گفت: آنان برای حل مشکلاتشان باید روی مزیت‌های نسبی فراوانی که این کشور از لحاظ منابع غنی زیرزمینی و موقعیت ژئوپولتیکی و دسترسی به آسیای میانه و کشورهای مهمی که در منطقه وجود دارد، تمرکز کنند.

وی خاطر نشان کرد: آنان باید رابطه خودشان با مسئله حضور بیگانگان و مداخلات آمریکا را یکسره‌ کنند، در غیر اینصورت هم امنیت و هم اقتصاد این کشور وضعیت بدتری پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.