رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت : رتبه ملی این استان در زمینه مشارکت اقتصادی جمعیت فعال 15 تا 64 سال در سال‌های 1390 تا 1395 با 6 پله کاهش از 30 به 24 رسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  در علم اقتصاد به نسبت جمعیت فعال شاغل و بیکار به جمعیت در سن کار نرخ مشارکت اقتصادی می گویند.

 حسن نوروزی در نخستین همایش یک روزه بزرگداشت روز ملی جمعیت در یاسوج اظهار داشت: افراد با سن 35 تا 39 سال بیشترین فراوانی را در این استان دارد و هر چند که جمعیت استان بین پنج تا 6 سال از میانگین کشوری جوان‌تر بوده اما در حال پیر شدن است.

وی افزود : جمعیت شهرستان کهگیلویه از 133 هزار نفر در سال 1390 به 131 هزار نفر در سال 1395 رسیده و با کاهش جمعیت در پنج سال اخیر مواجه بوده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وجود بُعد خانوار 3.8 نفری در این استان، بیان کرد: امید به زندگی در این استان از سال‌های 1375 تا 1395 بین مردان از 66 سال به 71.5 سال و در بین بانوان از 69.8 سال به 74 سال رسیده است.

نوروزی عنوان کرد :  نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد از 17.2 درصد سال 1390 به 13.3 درصد در سال 1395 کاهش یافت.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی یاسوج نیز گفت:  نرخ باروری در کهگیلویه و بویراحمد به طور میانگین 2.15 درصد بوده و شهرستان گچساران نیز با 1.76 درصد کمترین میزان نرخ باروری را در این استان دارد.

اورنگ ایلامی اظهار داشت: میانگین سن ازدواج بین آقایان کهگیلویه و بویراحمد 27 سال و بین بانوان استان نیز 24 سال است که بالا بوده و باید کاهش پیدا کند.
وی افزود :  افزایش سن ازدواج سبب کاهش باروری شده و سن ایده آل برای ازدواج و باروری نیز بین 20 تا 35 سال است.

انتخاب نام ائمه اطهار برای 43 درصد جمعیت استان

مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که حدود 43 درصد جمعیت این استان معادل 224 هزار و 104 نفر نام ائمه اطهار (ع) را برای خود انتخاب کرده‌اند.

سید محمدعلی تقوی اظهار داشت: 11 هزار و 850 نفر نام مریم، سه هزار و 799 نفر نام نرگس و 2 هزار و 334 نفر نیز نام مینا را بر خود گذاشته‌اند.

امام جمعه موقت یاسوج نیز گفت :  انتظار می‌رود خانواده‌های کهگیلویه و بویراحمد به مسأله ازدواج آسان و به دور از تجملات بیش از پیش توجه کنند.

حجت الاسلام سید علی صالح موسوی اعظم اظهار داشت: جوانان کهگیلویه و بویراحمد نباید به دلیل فقر و مشکلات مالی نسبت به مسأله مهم ازدواج بی تفاوت باشند.
وی افزود: سقط جنین در کهگیلویه و بویراحمد تا حدی رایج شده و تنها زمانی جایز است که توسط پزشک تشخیص داده شود.

امام جمعه موقت یاسوج بیان کرد که تکثیر نسل در آیات و روایات متعدد همواره مورد تأکید بوده و جلوگیری از فرزندآوری نیز نهی شده است.

«ابوالقاسم هاشمی» معلم بازنشسته کهگیلویه و بویراحمد و پدر 6 پسر و سه دختر که همگی آنها دارای مدارج عالی تحصیلی هستند در این نشست مورد تجلیل قرار گرفتند.

کارشناس مسئول آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی و اداره کل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست به دلیل همکاری لازم برای اجرای طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395 در استان تجلیل شدند.

30 اردیبهشت هر سال به نام روز ملی جمعیت نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.