اداره مستقل هوانوردی ملکی افغانستان، قرارداد سیستم کنترل، حفظ و مراقبت‌های دستگاه‌های رادار افغانستان را با یک شرکت فرانسوی به امضا رساند.

قرارداد سیستم کنترل و حفظ و مراقبت‌های دستگاه‌های رادار افغانستان با یک شرکت فرانسوی به امضا رسیدبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، این قرارداد  در حضور محمد اشرف غنی رییس جمهور، از سوی محمود شاه حبیبی رییس اداره مستقل هوانوردی ملکی و الیکسز دالی مسوول بازاریابی شرکت تالیس به امضا رسید.
 
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری با نشرخبرنامه‌ای گفته که هزینه تطبیق این سیستم ۲۴ میلیون یورو بوده و هزینه حفظ و مراقبت آن، هرسال بالغ بر ۸.۴۸۴ میلیون یورو می شود که با اجرایی شدن آن خدمات ترافیکی هوایی بیشتر می گردد و هواپیماها می‌توانند بیش از ۲۹ هزار فت، بلندتر پرواز نمایند.

در خبرنامه آمده که با بهره برداری این سیستم، برعلاوه اینکه حریم فضایی افغانستان به روی صفحه رادار می آید و مصئون می گردد، ظرفیت ترافیک هوایی حریم فضایی نیز افزایش یافته و فرصت‌ها برای بیشتر شدن‌راه های هوایی میسر می شود.

ریاست جمهوری گفته است که با بهره برداری این سیستم عواید هوایی افغانستان که در سال ۲۰۱۶ مبلغ ۴۰ میلیون دالر بود؛ سالانه به ۵۸ میلیون دالر افزایش خواهد یافت.

در همین حال محمود شاه حبیبی، رییس عمومی اداره مستقل هوانوردی کشور در یک نشست خبری در کابل گفت که به زودی این سیستم جدید رادار فعال خواهد شد.

آقای حبیبی افزود که این سیستم از پیش‌رفته‌ترین سیستم‌های رادار جهانی‌است که به افغانستان توانایی کنترول تمام حریم فضایی را مهیا خواهد ساخت.

خطوط هوایی بیش‌تر، ظرفیت بیش‌تر فضایی و کاهش در مدت و مصارف پرواز از جمله ویژگی‌های سیستم جدید رادار است که رییس عمومی ادارۀ مستقل هوانودی از آن یاد کرد.

افغانستان در ۲۰۱۵ میلادی کنترول حریم‌هوایی‌‌اش را از نیروهای ناتو تسلیم شد و در آن زمان اداره مستقل هوانوردی این اقدام، اظهار خوشبینی کرده بود.

گفتنی ا‌ست که قبل از این، نشست هلیکوپترهای ناشناس در برخی از نقاط افغانستان که از حریم هوایی کشور عبور می‌کردند، با انتقادهای تند شهروندان روبرو شده‌اند و وزارت دفاع افغانستان تایید کرده بود که حریم فضایی کشور یک سیستم رادارپیش‌رفته ندارد.
 
 انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.