سیگار یا نهاد بازرسی ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان از افزایش دو برابری درآمد مواد مخدر در افغانستان خبر داده است.

درآمد مواد مخدر افغانستان در سال گذشته میلادی دو برابر افزایش یافته استبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، در یک گزارش تازه بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان گفته شده است که درآمد مواد مخدر در سال ۲۰۱۶ میلادی نزدیک به دو برابر افزایش یافته است.

در گزارش آمده: درآمد مواد مخدر افغانستان در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۳.۲ میلیارد دالر رسیده است در حالی که عواید سال ۲۰۱۵ میلادی ۱.۵۶ میلیارد دالر بوده است.

همچنین، در این گزارش سیگار به تازگی به کانگریس امریکا ارائه شده، آمده است: درآمد کشت و تولید مواد مخدر در شش ماه اخیر سال ۲۰۱۶ میلادی نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱.۴۴ میلیارد دالر افزایش داشته است.

جان سوپکو بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان گفته است که کشت تریاک و تولید مواد مخدر در افغانستان زمینه دوام جنگ را در کشور فراهم کرده است. آقای سوپکو گفته است که این مساله سبب شده تا دولت افغانستان مجبور شود صدها میلیون دالر به منظور جلوگیری از جرایم مرتبط به مواد مخدر و تداوی معتادان مصرف کند.

این در حالیست که وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان روز گذشته اعلام کرد که هزینه مبارزه با مواد مخدر به مراتب پایین‌تر از هزینه کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در کشور، منطقه و جهان است و به همین خاطر دولت افغانستان نمی‌تواند به درستی با این پدیده مبارزه کند.

جاوید احمد قایم معین پالیسی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان در یک نشست خبری در کابل گفت که تقاضای مواد مخدر در جهان افزایش یافته است و از سوی هم، کمک های که برای مبارزه با این پدیده از سوی جامعه جهانی در افغانستان در نظر گرفته شده، کاهش یافته است.

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‌گوید که گزارش‌های رسیده به این وزارت نشان می دهد که کشت، تولید و قاچاق موادر در سال جاری نیز در کشور افزایش یابد.

هم اکنون بیشتر از ۹۵ درصد تریاک کل جهان تنها در ولایت هلمند افغانستان کشت می شود.

اکثر مناطق ولایت ناآرام هلمند به دست مخالفان دولت است و آنان از طریق کشت تریاک به امور جنگی خود رسیدگی می کنند.

 انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.