منابع طبیعی یکی از مهم‌ترین و با ارزشترین سرمایه‌های ملی محسوب شده و نقش بسزایی در حیات اقتصادی و اجتماعی انسان‌ها دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ،آتش خطرناک‌ترین دشمن جنگل و مراتع است چراکه یک آتش‌سوزی محدود همواره خسارات فراوانی به بار می‌آورد.

بر همین اساس پیشگیری از ایجاد حریق و کوتاه کردن عملیات مهار آتش در صورت بروز آتش‌سوزی از جمله مسائل مدنظر در خصوص حفظ مراتع و حراست از جنگل ها  به عنوان یکی از مهم ترین سامانه های حیات بشر، جایگاه انکارناپذیری در تامین رفاه، آسایش و سعادتمندی جوامع بشری دارند.

با وجود تمام تلاش ها برای صیانت از این سرمایه ملی متاسفانه شاهد بروز آتش سوزی در نقاط مختلف کشور از جمله استان هرمزگان در فصل های گرم سال هستیم.

عباس رحیمی نیا جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان ، با اشاره به لزوم قرارگیری سه عامل مواد سوختنی، اکسیژن و به ویژه گرما کنار هم در بروز آتش سوزی گفت: قرار گیری هرمزگان در اقلیمی گرم و خشک ، افزایش دمای هوا، وزش بادهای داغ و سوزان، کاهش رطوبت نسبی و خشک شدن پوشش گیاهان مرتعی احتمال آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها را بالا برده و با وزش نسیم آتش در سطح مراتع شعله‌ور و گسترده می‌شود.

وی بیشترین احتمال وقوع آتش سوزی را اواخر فروردین تا اواخر آبان ( زمان بحرانی) عنوان کرده و گفت: عوامل مختلفی در بروز این حوادث نقش دارد که مهمترین آن ها عامل انسانی است.

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان افزود: سهل‌انگاری گردشگران، طبیعت گران، کوهنوردان، چوپانان و کشاورزان از مؤلفه‌های مهم در بروز آتش‌سوزی در مراتع هرمزگان محسوب می شود.

گرمای هوا درکمین مراتع و جنگل های هرمزگان

ارائه راهکارهای موثر برای جلوگیری از نابودی عرصه های طبیعی

رحیمی نیا در ادامه گفت: پارسال شاهد از بین رفتن مراتع و نواحی جنگلی در شهرستان های بندرعباس، میناب، رودانو حاجی آباد بودیم که در این میان غالبا بندرعباس جایگاه نخست بروز آتش سوزی در استان هرمزگان  را دارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه امسال با تجهیز یگان های حفاظت به وسایل اطفا حریق گام موثری برای مقابله با اینگونه حوادث برداشته شده است.

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: آموزش جوامع محلی با همکاری دهیاری و شورای روستاها ، شرکت دادن مردم در اطفا حریق و تجهیزدهیاری مناطق بحرانی به وسایل اطفا حریق از جمله برنامه های در نظر گرفته شده برای مقابله با این معضل است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان هم  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان گفت: متاسفانه سهل انگاری عامل انسانی و افزایش گرمای هوای هرمزگان در فصل تابستان به بروز آتش سوزی در مناطق جنگلی و مرتعی دامن زده و عرصه های طبیعی را به عنوان یک سرمایه ملی تهدید می کند.

گرمای هوا درکمین مراتع و جنگل های هرمزگان

افزایش گرمای هوا دشمن خفته در کمین مراتع

امید ذاکری با هشدار به افزایش گرما و تبدیل آن به معضلی برای به خطر انداختن عرصه های طبیعی افزود: امسال تاکنون 5 مورد آتش سوزی در بیش از 7 و نیم  هکتار از عرصه های طبیعی هرمزگان رخ داده که یک هکتار کمتر از مدت مشابه پارسال است.

وی افزایش اطلاع رسانی، نصب پوستر و بنر، تبلیغات در فضای مجازی و افزایش تجهیزات اطفای حریق را ازجمله عوامل موثر در کاهش آتش سوزی عنوان کرد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان اضافه کرد: امسال 60 میلیون تومان برای تجهیز یگان های حفاظت هزینه شده است.

ذاکری افزود: مدیریت پیشگیری و اطفای حریق درعرصه های منابع طبیعی، نیاز به مشارکت همه مردم ،شهرداری ها ،آتش نشانی ،بخشداری ها، فرمانداری ها ، جمعیت هلال احمر و تمام دستگاه های مربوطه دارد.

ذاکری از مردم استان خواست با مشاهده کمترین دود یا آتش سوزی حتما آن را خاموش کرده و یا بلافاصله با ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی از طریق شماره تلفن 1504 تماس بگیرند.  

 

گرمای هوا درکمین مراتع و جنگل های هرمزگان

وسعت هرمزگان بیش از هفت میلیون هکتار است که 95 درصد سطح آن را زمین های ملی و جنگلی تشکیل می دهد.

 بیش از یک میلیون هکتار از عرصه های هرمزگان جنگلی و بیش از چهارمیلیون هکتار آن عرصه های مرتعی بوده و حفظ و حراست از این سرمایه ملی  با توجه به افزایش روز افزون جمعیت بیش از پیش احساس می شود.

گشت، کنترل و پیشگیری از آتش‌سوزی و همچنین فرهنگ‌سازی در زمینهٔ استفاده درست از منابع طبیعی باعث کاهش چشمگیر آتش‌سوزی در مراتع می شود.

بی شک نیاز و وابستگی زندگی جوامع بشری به عرصه های طبیعی غیرقابل انکار است و همکاری و مشارکت مردم همراه با مسئولان و دستگاه های اجرایی نقش موثری در حفظ و حراست از این منابع خدادای ایفا می کند.

حریق و آتش گرفتن جنگل و مرتع چه عمدی و چه غیرعمدی باعث از بین رفتن جنگل‌ها و مراتع می‌شود بنابراین قبل از آنکه توسعه یابد، باید از ایجاد آن جلوگیری شود.

انتهای پیام/ز

آتش سوزی مراتع و جنگل ها در هرمزگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.