معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: صادرات خارجی از استان کردستان نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی 15 درصد کاهش داشته است.  

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سنندج ؛بختیار خلیقی معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ظهر امروز در کارگروه توسعه صادرات استان کردستان که در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، به عملکرد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در حوزه صادرات خارجی در چهار ماهه امسال اشاره کرد وگفت:  صادرات خارجی نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ  وزنی 15 درصد کاهش و به لحاظ ارزشی 9 درصد افزایش داشته است.

 خلیقی به پنج قلم عمده صادرات خارجی استان اشاره کرد و گفت: هندوانه تازه به ارزش  10.4 میلیون دلار، سایر درپوش‌ها از مواد پلاستیکی برای بسته‌بندی کالا 8.8 میلیون دلار، کیسه کلوست 6.5 میلیون دلار، گوجه‌فرنگی تازه یا سرد کرده 3.6 میلیون دلار و یک لایه چاپ شده از مواد پلاستیکی 3.5 میلیون دلار از جمله این اقلام بوده است.

 معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردست بیان کرد: پنج بازار نخست صــادراتی استان کردستان نیز به ترتیب عـــراق به ارزش  114.8 میلیون دلار، افغانستان 2 میلیون دلار، فدراسیون روسیه 53 صدم میلیون دلار، سودان هفت صدم میلیون دلار و ارمنستان 5 صدم میلیون دلار است.

 خلیقی سهم بازار عراق از کل صادرات استان را 97 درصد عنوان کرد وافزود: متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی نیز 631 دلار است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 28 درصد افزایش داشته است.

 وی با بیان اینکه واردات کالا نیز در چهار ماهه امسال 20.5 هزار تن به ارزش 24.7 میلیون دلار بوده است، افزود: پنج قلم عمده وارداتی استان نیز به ترتیب آلیاژ آلومنیوم کار نشده به ارزش 16.8میلیون دلار و  قراضه و ضایعات باطری3.4 میلیون دلار بوده است.

 

خلیقی با بیان اینکه تراز تجاری استان  93 میلیون دلار مثبت است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9درصد  کاهش داشته است، گفت: ترانزیت داخلی و خارجی و خارجی در این مدت یک‌هزار و 422 میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 35درصد افزایش داشته است.

گمرک باشماق بیشترین سهم صادرات را در کردستان دارد

 خلیقی با اشاره به اینکه بیشترین سهم صادراتی استان مربوط به گمرک باشماق با 85 درصد است، گفت: کمترین سهم صادراتی استان مربوط به گمرک سنندج با 5درصد است.

 وی با بیان اینکه سهم استان از کل صادرات کشور به بازار عراق به لحاظ ارزشی6درصد بوده است، اضافه کرد:‌متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی استان به بازار عراق  621 دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 11درصد افزایش داشته است.

به گفته معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، سهم بازار عراق از کل صادرات کشور 15درصد بوده و بر اساس گزارش گمرک صادرات غیر نفتی استان  به 117.5 میلیون دلار و واردات در این مدت به  24.7میلیون دلار رسیده است.

وی، عدم وجود مناطق ویژه و آزاد تجاری در استان، نامناسب بودن زیرساخت‌های مرزی و جاده ایی مواصلاتی منتهی به مرزهای تجاری، مسائل امنیتی اخیر کشور عراق و تقلیل قدرت خرید مردم این کشور و صادرات مواد خام و کالاهای دارای ارزش افزوده پایین را از مهمترین مشکلات صادرکنندگان استان دانست.

انتهای پیام/ م ح

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.