صالحی امیری گفت: اگر امروز در ایران تمدنی می‌بینیم ریشه‌های آن زبان فارسی است که به قدمت و درازای تاریخ است.

وزیربه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در  مراسم اختتامیه هشتاد و چهارمین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی بنیاد سعدی اظهار داشت: خیلی خوشحالم که توفیق حاصل شد به دیدار شما نائل شوم و افتخار بزرگی است که با شما به زبان شیرین فارسی سخن بگویم. در ایران دو شخصیت برجسته نقش بی‌بدیلی در اشاعه زبان فارسی داشتند. شخص اول مقام معظم رهبری است که ما در این سرزمین شخصیتی را سراغ نداریم که نسبت به زبان و ادبیات فارسی تا این حد دقت و حساسیت داشته باشند. شخصیت دوم ادبیات فارسی در کشور، غلامعلی حداد عادل هستند. هر کجا از زبان فارسی سخن گفته می‌شود با حضور وی یک معنی و بدون حضور ایشان معنی دیگری دارد.

صالحی امیری افزود: اگر از من به عنوان کسی که چند دهه در حوزه مطالعات تمدن هنر سپری کردم، بپرسید علت ماندن این تمدن چیست؟ می‌گویم زبان فارسی در تراز نخست قرار می‌گیرد. زبان فارسی به مثابه ظرف و مجموعه‌ای است که همه ایرانیان را در همه دنیا در کنار هم قرار داده است. اگر امروز در این سرزمین تمدنی می‌بینیم ریشه‌های آن زبان فارسی است که به قدمت و درازای تاریخ است. زبان فارسی عامل بقا و تداوم حیات در این سرزمین است. علت حساسیت مقام معظم رهبری به این مسئله این است که زبان به مثابه تداوم حیات ملی است.

وی بیان کرد: تمدنی که اکنون در آن قرار داریم به تعبیر رهبر، تمدن نوین اسلامی است. سطح دوم تمدنی ما به صفویه به 450 تا پانصد سال قبل برمی‌گردد. توسعه سرزمینی، قدرت ملی، انسجام ملی، دولت ملی و تحولات ملی در این دوره به شدت محسوس است.

وزیر ارشاد ادامه داد: زمانی که صفویه در پایگاه اصلی خود اردبیل به سمت اصفهان می‌آیند به این دلیل است که مبنای مهاجرت به اصفهان، تشکیل دولت ملی به جای دولت قومی است. ویژگی دوم این دوره این است که سیاست را در کنار دیانت قرار می‌دهند. دوره صفویه قبل از دوره ساسانی است که ظهور اسلام در همین دوره ساسانی است. در دوره ساسانی ظهور اسلام با پذیرش فطری و جهانی جامعه همراه بود. از این نگاه جامعه اسلامی با جامعه ملی رابطه درونی و عمیق ایدئولوژیک برقرار کرد.

صالحی امیری در پایان گفت: آثار تمدن در دوره هخامنشی را می‌توان در شهرهای مختلف مشاهده کرد. 72 ملت با 72 زبان، آئین، رنگ، نژاد و مذهب یک جا جمع شدند. در طول تاریخ حکومتی به مثابه هخامنشی نداریم که تا این حد انسجام ملی ایجاد کرده باشد. امروز بعضی قوم‌شناسان از تمدن جیرفت صحبت می‌کنند. بیش از 6 هزار اثر از تپه‌های جیرفت از کشور خارج شد. ایران سرزمین رمزها و رازهاست. وزارت نفت با آثاری روبرو می‌شود که بیانگر هویت و شناسنامه این سرزمین است. هیچ نقطه‌ای از این سرزمین فاقد هویت تمدنی نیست. این مجموعه به ما هویتی به نام تمدن ایرانی داده و نقطه اتصال ما به این تمدن زبان فارسی است. اگر امروز از چنین تمدنی برخورداریم مدیون زبان فارسی هستیم.

 

انتهای پیام/

سخنان صالحی امیری در اختتامیه هشتاد و چهارمین دوره دانش‌‌‌افزایی زبان و ادبیات فارسی درباره زبان فارسی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار