بیش از ۱۱۸ هزار راس دام از ابتدای سال جاری در قوچان علیه بیماری آنتروتوکسمی واکسینه شدند

واکسینه شدن دام های قوچان علیه آنتروتوکسمیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد؛  علیرضا قدرتی رئیس دامپزشکی قوچان گفت : بیماری آنتروتوکسمی که به آن بیماری پرخوری یا قلوه نرمی نیز گفته می‌شود، به دنبال جذب مقادیر زیاد سم از دیواره روده بروز می‌کند، عامل این بیماری جزء فلور طبیعی دستگاه گوارش دام ها است.

 

وی گفت : عواملی که باعث بروزعلائم بالینی بیماری در دام می شوند عبارتند از مصرف بیش از حد شیر و یا غلات توسط بره و بزغاله ها، ابتلای شدید به انگل های دستگاه گوارش، تغذیه با جیره غذایی سرشار از غلات و ماده خشک کم، بیماری که منجر به کاهش حرکات دستگاه گوارش شود.
 

قدرتی افزود : بهترین زمان واکسیناسیون علیه این بیماری ، واکسیناسیون دام های آبستن در چهارمین ماه آبستنی، در بره و بزغاله ها در سن یک ماهگی و با تکرار 2 الی 4 هفته بعد است.
 

رئیس دامپزشکی قوچان گفت : با فعالیت بسیار خوب بخش خصوصی شهرستان، بیش از 118 هزار راس دام از ابتدای سال جاری علیه بیماری آنتروتوکسمی واکسینه شده اند.
 
 

شاربن و هاری در اولویت مایه کوبی دامپزشکی قوچان


علیرضا قدرتی با بیان اینکه واکسیناسیون شاربن و هاری در اولویت مایه کوبی دامپزشکی شهرستان قوچان قرار داردگفت: هاری یک بیماری ویروسی کشنده است که مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده که انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار به طور تصادفی و غالباً از طریق گزش به آن مبتلا می‌شوند و متاسفانه در صورت بروز علائم بالینی در انسان و حیوان صد در صد کشندگی دارد.

وی خاطر نشان کرد: بیماری شاربن یا سیاه زخم نیز از جمله بیماری‌های مشترک انسان و دام و فوق‌العاده خطرناک است که اغلب پستانداران بویژه گاو، گوسفند، بز، اسب و همچنین انسان به آن مبتلا می‌شوند.


رئیس دامپزشکی قوچان گفت: با توجه به اهمیت بسیار بالای این دو بیماری و بویژه اینکه شاربن در برخی مناطق شهرستان قوچان کانون است به همین جهت این دو بیماری در راس عملیات واکسیناسیون شهرستان قرار گرفته اند و از ابتدای سال جاری ۲ هزار ۲ هزار و ۷۵۵ قلاده سگ علیه هاری و ۲۴۱ هزار ۳، ۸۱ راس علیه شاربن واکسینه شده اند.

وی افزود: علاوه بر عملیات واکسیناسیون در شهرستان، کارشناسان شبکه نیز در صورت وجود علائم غیرعادی و یا مرگ و میر مشکوک در دام‌ها به منطقه مورد نظر اعزام شده و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند.



انتهای پیام // ح.خ
 

بیش از 118 هزار راس دام در قوچان واکسینه شدند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.