اصفهان؛

کاهش 25 درصدی مصرف آب در دانشگاه صنعتی اصفهان

مصرف آب در دانشگاه صنعتی اصفهان با اجرای طرح مدیریت مصرف آب 25 درصد کاهش یافت و از یک میلیون متر مکعب در سال 94 به 750 هزار متر مکعب در سال 95 رسید.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،عضو هیات علمی دانشکده عمران دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: طرح مدیریت مصرف آب با توجه به کمبود منابع آبی از سال 90 در دستور کار مدیریت این دانشگاه قرار گرفت و از سال 92 نتایج ملموس به همراه داشت و به مرور زمان منجر به کاهش مصرف آب شد.

دکتر حمید رضا صفوی با بیان اینکه این طرح با استفاده از روش های بازیافت و استفاده مجدد از پساب و آبیاری قطره ای اجرا شد، افزود: یکی از نخستین کارهای انجام شده در این زمینه ایجاد تصفیه خانه فاضلاب دانشگاه در سال 90 بود.

وی که مجری طرح تصفیه خانه دانشگاه صنعتی اصفهان است، ادامه داد: در این تصفیه خانه، فاضلاب بهداشتی دانشگاه از طریق سامانه 'لاگون هوا دهی' بازیافت شده و خروجی آن با ظرفیت 25 لیتر در ثانیه برای آبیاری فضای سبز و درختان غیر مثمر استفاده می شود.
لاگون های هوا دهی، نوعی از سامانه تصفیه فاضلاب هستند که در آنها با استفاده از هوادهی مصنوعی در یک حوضچه، تبدیل مواد زائد انجام می شود.

صفوی با اشاره به استفاده از روش آبیاری قطره ای در طرح مدیریت مصرف آب دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: پیاده سازی این روش منجر به کاهش 40 تا 50 درصدی مصرف آب در بخش فضای سبز نسبت به روش آبیاری غرقابی شد.

وی به کارگیری وسائل کاهنده مصرف آب در بخش های مختلف از جمله سرویس های بهداشتی را نیز از روش های استفاده شده در طرح مدیریت مصرف آب دانشگاه صنعتی اصفهان عنوان و اضافه کرد: در مجموع، پیاده سازی این روش ها باعث شد تا مصرف سالانه آب که یک میلیون متر مکعب بود به 750 هزار متر مکعب در سال 95 کاهش پیدا کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: با اجرای طرح مدیریت مصرف آب به اهداف مورد نظر از جمله کاهش مصرف آب، استفاده از پساب فاضلاب و نجات فضای سبز دانشگاه دست پیدا کردیم.

صفوی خاطرنشان کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان با توجه به این دستاوردها در سال گذشته به عنوان یکی از سه دانشگاه سبز برتر کشور معرفی شد.

دانشگاه سبز (green university) دانشگاهی است که فعالیت‌های آن بر اساس چشم انداز توسعه پایدار و با توجه به مسائل زیست محیطی، انرژی های نوین و بازیافت صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به تدوین استانداردهای استفاده از پساب فاضلاب برای آبیاری فضای سبز شده است، گفت: این استانداردها در اختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت الگوسازی برای سایر دانشگاه ها قرار گرفته است.

صفوی با اشاره به حدود 42 دانشگاه سبز در کشور افزود: امسال وزارت علوم حدود 35 میلیارد تومان اعتبار برای ارتقای دانشگاه های سبز تخصیص داده است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.