معاون رییس جمهور افغانستان با سرمنشی حزب کمونیست سین کیانگ چین و مقامات محلی این ایالت دیدار نمود.

سرور دانش: چین می تواند در تامین امنیت منطقه به خصوص افغانستان سهم عمده داشته باشدبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سرور دانش معاون رییس جمهور که به دعوت رسمی مقامات چینی به این کشور سفر کرده است، با چن کوانگو دبیر اول حزب کمونیست سین کیانگ، والی و مقامات محلی این ایالت دیدار و در مورد مسایل مورد علاقه دو طرف گفتگو کرد.

در این دیدار چن کوانگو ضمن اظهار خیر مقدم از سوی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین به معاون رییس جمهور گفت که کشور چین بسیار خرسند است که با افغانستان هم مرز است و همیشه روابط دوستانه و سالم بین دو کشور برقرار بوده است.

وی زمینه های همکاری بین دو کشور را گسترده دانست و گفت که ما خواهان همکاری مداوم در زمینه هایی چون مبارزه با تروریسم، امنیت منطقه ای، همکاری های اقتصادی، فرهنگی و آموزشی و تجاری هستیم و امیدوارم که سفر جناب شما سبب گسترش بیشتر این همکاری ها گردد.

معاون رییس جمهور در این دیدار ضمن اظهار خرسندی از سفر به این کشور گفت که کشور چین دارای تاریخ و تمدن کهن و رهبری با تدبیر و اقتصاد پیش رفته است که افغانستان به وجود چنین همسایه و همکار خوب در کنار خود افتخار می کند.

معاون رییس جمهور هم چنین ضمن تبریک سالروز تاسیس ارتش ازادی بخش چین و صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست این کشور گفت: روابط دو کشور در سال های اخیر همواره در حال گسترش بوده است و اکنون با اراده رهبری به خصوص روسای جمهور دو کشور بیش از گذشته توسعه خواهد یافت.

سرور دانش گفت : در طی ده سال گذشته بیش از 60 سند حقوقی و همکاری بین دو کشور امضا شده است و ما تلاش می کنیم که زمینه های تطبیق کامل این اسناد حقوقی فراهم شود.

وی تصریح کرد: چین می تواند در تامین امنیت منطقه به خصوص افغانستان سهم عمده داشته باشد و اشتراک این کشور در گفتگوهای چهارجانبه بین افغانستان، ایالات متحده، پاکستان و چین دلیل بر اهمیت و جایگاه چین است و امیدواریم که نقش مهم تری در این زمینه ایفا کند.

وی اظهار داشت: افغانستان در عین حالی که به صلح باورمند است و باب گفتگوها را هم چنان باز نگه داشته است، همزمان درخط مقدم جبهه ضد تروریسم در حال نبرد است و با بیش از 20 گروه تروریستی می جنگد که بیشتر آن ها از سوی کشورهای خارجی تمویل، تجهیز و حمایت می شوند.

دانش در بخش همکاری های اقتصادی و تجاری چین را مهم ترین شریک اقتصادی و تجاری افغانستان دانست و گفت که طرح یک کمربند یک راه مهم ترین طرح اقتصادی است که بین دو کشور مشترک است و افغانستان خود را متعهد به حمایت و حفاظت از آن در منطقه می داند.

وی افزود: در چوکات این طرح بزرگ اقتصادی، دو پروژه مهم خط آهن بین پنج کشور افغانستان، چین، ترکمنستان، تاجیکستان، ایران و قرقیزستان و هم چنین شبکه فایبر نوری از کاشغر به فیض آباد افغانستان قرار دارد که نقش مهم در رشد اقتصاد منطقه و جهان خواهد داشت.

معاون رییس جمهور، افغانستان را بازار آماده برای کالاهای چینی دانست و گفت که هم اکنون بزرگ ترین پروژه های سرک سازی و استخراج معادن با کمپینی های چینی قرارداد شده است که معدن مس عینک از مهم ترین آن ها است. وی تاکید کرد که این قرارداد مدتی است با مشکل مواجه شده است و امیدواریم که با همکاری و جدیت دو کشور این مشکل حل گردد.

وی خاطر نشان کرد:به نمایش گذاشته شدن گنجینه های تاریخی موزیم افغانستان در شهرهای چین، طرح خواهرخواندگی شهرهای تاریخی دو کشور با همدیگر و تحصیل دانشجویان افغان در دانشگاه های چین بخشی از فعالیت هایی است که روابط تاریخی و فرهنگی گذشته دو کشور را زنده می سازند.

وی بیان داشت: اکنون نهاد کنفوسیوس در پوهنتون کابل فعال است که به منظور آموزش زبان چینایی به افغان های علاقمند فعالیت می کند و ما خواهان فعال سازی چنین مرکزی در دانشگاه های بلخ، هرات و بامیان نیز هستیم.

معاون رییس جمهور گفت: افغان هایی که به طور رسمی به کشور چین سفر می کنند یا تاجران هستند و یا محصلین که این دو قشر در برخی از مناطق دچار مشکلاتی در زمینه راجستر شدن شرکت های و هم چنین تمدید ویزاهای تجاری شان هستند و امیدواریم که این مشکلات با حسن نیتی که در رهبری حکومت مرکزی چین و حکومت محلی سین کیانگ وجود دارد رفع گردد.

سرمنشی حزب کمونیست در ایالت سین کیانگ ضمن ابراز موافقت کامل با سخنان معاون رییس جمهور در موارد یادشده، در باره مشکلات افغان های مقیم سین کیانگ وعده قطعی همکاری داد و گفت که به طور جدی این مشکلات را بررسی کرده و به حکومت محلی دستور خواهیم داد که مشکلات را به وزارت امور خارجه چین اطلاع داده و در مورد حل آن ها در همکاری و هماهنگی با سفارت افغانستان اقدام کند.

در این دیدار جانان موسی زی سفیر افغانستان مقیم بجینگ و هیات همراه معاون رییس جمهور نیز حضور داشتند.

 

انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.