نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت:اگر عربستان مطالبات ایران در تامین امنیت حجاج را پاسخ دهد، حج با امنیت کامل برگزار خواهد شد. 

نگرانی ما به خاطر سوء مدیریت عربستان در حج استکمال دهقانی فیروزآبادی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص حج 96 و نگرانی‌ها در مورد تکرار مجدد حادثه منا اظهار داشت: نگرانی ما از تکرار حوادثی مانند فاجعه منا به خاطر سوء مدیریت عربستان در حج است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نگرانی ما از فرافکنی‌ها و عدم قبول مسئولیت توسط حکام سعودی است. عربستان کارنامه بدی در زمینه حج دارد و متأسفانه در سال‌های گذشته به جای پذیرش مسئولیت، وظیفه خود را به گردن دیگران مثلا خود حجاج و کشورهای متبوع آنها انداخته است.

وی با بیان اینکه عربستان میزبان چنین مراسم بزرگی است پس باید تمام مسئولیت را بپذیرد و به اشتباهات خود اغراق کند، تصریح کرد: در حج 94 اگر عربستان سعودی مسئولیت قصور خود را می پذیرفت وضعیت به این شکل در نمی‌آمد، تمام ناراحتی‌های ما به همین دلیل است. در هر صورت در حج 96 با توجه به تضمین‌هایی که از سوی کشور عربستان مبنی بر تأمین خدمات رفاهی و آسایش حجاج ایرانی داده اند زائران ایرانی به این کشور سفر کردند. 

دهقانی در ادامه با تأکید بر این موضوع که امیدواریم در حج امسال هیچ مشکلی پیش نیاید، ادامه داد: همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند امسال باید به بهترین شکل عزت حجاج ایرانی حفظ شود تا در آسایش کامل بتوانند مناسک این مراسم معنوی بزرگ را به جای آورند و با دست پر به میهن بازگردند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که در صورتی که کارشکنی از سوی مقامات عربستانی رخ دهد و یا حادثه ای مانند حادثه تلخ منا به وقوع بپیوندد پاسخ ایران چه خواهد بود، گفت: در حال حاضر ما یک وظیفه داریم که آن مراقبت از امنیت حجاج و احساس امنیت آن ها در حج 96 است که این همان فرموده مقام معظم رهبری است.

وی افزود: ما سعی می کنیم از فضای موجود استفاده کنیم، عربستان مسئول برقراری امنیت حجاج است که این خواست ما نیز هست تا حجاج ایرانی بتوانند به راحتی مناسک را به جای آورند. ما در مورد اتفاقی که رخ نداده صحبت نمی‌کنیم و تمامی بحث‌ها ناظر بر کارنامه گذشته عربستان است، امیدواریم این کشور امسال بتواند، مراسم این فریضه بزرگ را به درستی برگزار کند، آن ها باید به تمام تعهدات خود عمل کنند.

دهقانی در بخش پایانی سخنانش در خصوص این که عربستان به تمامی تعهدات خود پایبند خواهد بود، خاطر نشان کرد: اگر آنها مطالبات مورد نظر جمهوری اسلامی ایران در تامین امنیت حجاج را پاسخ دهد، حج به خوبی و با امنیت کامل برگزار خواهد شد. 

انتهای پیام /

عربستان باید به تمام تعهدات خود عمل کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار