وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگوی ویژه خبری:

مسئولیت فيلترينگ با وزارت ارشاد نیست/هیات پنج نفره ایرانی پنجم اسفند عازم عربستان می شود

صالحی امیری گفت: هیات پنج نفره ای برای اعزام به عربستان تعیین شده اند و پنجم اسفند ماه به این کشور اعزام خواهند شد.

مسئولیت فيلترينگ با وزارت ارشاد نیست/هیات پنج نفره ایرانی پنجم اسفند عازم عربستان می شودبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  سید رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در گفتگوی ویژه خبری امشب ۲۰ بهمن شبکه دو سیما به تبیین عملکرد و انتظارات از این وزارتخانه پرداخت.

وی در ابتدا در خصوص انتقادات وارده به داوری جشنواره فیلم فجر امسال اظهار داشت: اساسا جشنواره فیلم فجر از سال ۶۲ تا امروز هر سال از اهمیت بیشتری برخوردار میشود ومخاطب بیشتری نیز دارد.

وی افزود: آمارها نشان می دهد حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیون نفر درگیر جشنواره فیلم فجر هستند لذا اهمیت جشنواره آنقدر هست که حساسیت ها را تشدید کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امسال نسبت به خیلی از سال های گذشته از اعتراضات کمتری برخورداریم اما واقعیتی را باید بپذیریم که سینمای ایران و اصحاب سینما ، شخصیت های مهم و فرهیخته ای هستند که در ادوار تاریخی مختلف این سرزمین تحولات مهمی را رقم زدند.

زیر سوال بردن کلیت جشنواره فیلم فجر کار منصفانه ای نیست


صالحی امیری اظهار داشت: اینکه ما اساسا به دلیل اینکه چند نفر یا چند گروه اعتراض می کنند کلیت یک جشنواره بزرگ ملی را زیر سوال ببریم کار منصفانه ای نیست.

صنعت سینما در ایران سال‌های پر رونقی را می گذراند

وی تصریح کرد: آنچه که مهم است ، صنعت سینما در ایران است که تیم صنعت هم اکنون سال های پر رونقی را می گذراند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین رابطه  یادآور شد: در سال ۹۱ میزان فروش بلیط ها در سینما حدود ۳۳ میلیارد تومان بود که این رقم هم تاکنون به مرز ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده است و این آمار نشان می دهد گرایش و بازگشت به سینما بیشتر شده است.

نوزده فیلم جشنواره فیلم فجر متعلق به فیلم اولی ها و دومی ها است

صالحی امیری با بیان اینکه نسل جدیدی وارد سینما شده اند اعلام کرد: در جشنواره فیلم فجر امسال نوزده فیلم متعلق به فیلم اولی ها و دومی ها است که این نسل، نسل جدیدی هستند که در کنار پیشکسوتان سینما رشد کرده و از تجربیات آن ها بهره مند شده اند.

وی با تاکید بر اینکه سینمای ایران، سینمای دستوری نیست بلکه یک سینمای خودجوشی است که بازتاب دهنده مسایل و مشکلات جامعه است گفت: کار اساسی در جشنواره فیلم فجر بر دوش هیات انتخاب و پس از آن هیات داوران است؛ بنده نیز به عنوان وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی هیچگونه مداخله ای در فرآیند انتخاب و داوری نداشته و ندارم و بنده نیز فردا شب در مراسم اختتامیه همراه با بقیه مردم از نتایج این جشنواره مطلع خواهم شد.

صالحی امیری با اشاره به اینکه، امروزه کمترین مشکل را در حوزه نظارت داریم افزود: تعداد کتاب هایی که مشمول نظارت می شود کم است لذا، حجم زیادی از کتاب ها مجوز گرفته است.

وی با اشاره به اینکه، در 9 ماهه سال جاری67 هزار مجوز صادر شده است عنوان کرد: 14 هزار ترجمه و حدود 45 هزار چاپ اول داشته ایم و از سوی دیگر، 56 کتاب مشمول نظارت شده است لذا، افرادی که مطالبشان دچار خدشه شده است باید از آنها دعوت شود تا اصلاحات لازم را انجام دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه، شرایط عمومی فرهنگ جامعه از سوی ناشران رعایت شده است عنوان کرد: در بهترین شرایط صدور مجوز قرار داریم که در کوتاه ترین زمان به صاحبان قلم داده می شود.

با ناشران به نام مذاکره شد تا خودشان نظارت بر صیانت را انجام دهند

صالحی امیری با بیان اینکه، در ابتدای دولت با ناشران به نام مذاکره  شد تا خودشان نظارت بر صیانت را انجام دهند ادامه داد: اصرار خود جامعه نشر این بود که مسؤلیت در وزارت ارشاد بماند.

سیاست دولت روحانی ناظر بر واگذاری امور تصدی گری فرهنگی به اصناف و صنوف است

وی با اشاره به اینکه، جامعه نشر فاقد مشکل است گفت: سیاست دولت روحانی ناظر بر واگذاری امور تصدی گری فرهنگی به  اصناف و صنوف است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه، وزارت ارشاد آمادگی واگذاری مسؤلیت به همه صنوف در حوزه های مختلف را دارد بیان کرد:   وقتی وزارت خانه درگیر اجرا می شود از رسالت خود غافل می ماند.

وی با اشاره به اینکه، مولف، ناشر، چاپ، کتاب، کتاب خوانی و کتابفروشی رابطه زنجیره ای با یکدیگر دارد اظهار داشت: ناشر زمانی می تواند کار منتشر کند که اقتصاد نشر با چاپ و با هزینه فایده تامین شود.

بحث بیمه مولفین به صورت جدی دنبال شد

صالحی امیری با بیان اینکه، مردم باید به کتابخانه دسترسی راحتی داشته باشند ادامه داد: در حوزه مولفین بحث بیمه را به صورت جدی دنبال کردیم تا امنیت شغلی ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه، در حوزه نشر بحث مالیات را دنبال کردیم تا معاف از مالیات شوند اظهار داشت:  باید این قشر بتواند از تسهیلات صنعت استفاده کند.

حوزه فرهنگی باید از مالیات معاف شود

وی با تاکید بر اینکه، حوزه فرهنگی باید از مالیات معاف شود افزود: بیش از10 جلسه در خصوص چاپ، نشر، ناشر و چاپ برگزار کرده ایم لذا، در حوزه بیمه، مالیات و تسهیلات اتفاقات خوبی صورت گرفته است.

چاپ کتاب به صورت زیرزمینی مهار شده است


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه، نمایشگاه کتاب باید به اتحادیه ها واگذار شود  گفت:
چاپ کتاب به صورت زیرزمینی مهار شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه، رابطه وزارت فرهنگ با ناشران صمیمانه است ادامه داد: 89 نمایشگاه کتاب در ظرف سه سال گذشته برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه، کالا و محصول فرهنگی  باید از سلامت برخوردار شوند بیان کرد: نظام نمی تواند در ها را باز کند و هر کسی با هر شرایطی کالا تولید می کند.

صالحی امیری با بیان اینکه، نظارت باید قانونمند باشد نه سلیقه ای افزود: تغییر وزیر نباید فرایند نظارت را دستخوش تغییر کند.

صالحی امیری با بیان اینکه، امروزه هیچ اختلافی در فرایند نظارت نداریم اظهار داشت: مولفین فرهیخته هستند و خودشان به مبانی نظام و چارچوب ها آشنا هستند.

وی با بیان اینکه در انتخاب داوران نهایت دقت را داشتیم و داورانی که در هیات انتخاب و  داوری انتخاب شده اند شخصیت های شناخته شده جامعه سینمایی و به نامی هستند، گفت: معتقدم باید به اعتراض معترضین احترام قایل شویم و نباید دغدغه نقد داشته باشیم.

کمیته ای جهت رسیدگی به اعتراض معترضین نسبت به داوری جشنواره فیلم فجر تشکیل و از معترضین دعوت به عمل می آورد

صالحی امیری با اعلام اینکه کمیته ای جهت رسیدگی به اعتراض معترضین نسب به داوری جشنواره فیلم فجر تشکیل شده گفت: این کمیته از معترضین دعوت به عمل می آورد.

وی در پاسخ به اینکه آیا نتایج این کمیته تاثیری در نتایج داوری امسال خواهد داشت یا خیر ، اظهار داشت: قطعا ما در فرآیند داوری دخالت نخواهیم کرد، پرونده داوری بسته شده و فردا شب نتایج اعلام خواهد شد؛ نه وزیر، نه وزارتخانه و نه سازمان سینمایی هیچ گونه دخالتی در فرآیند انتخاب داوری نداشته و نخواهند داشت و این خلاف منطق و اصول عادلانه انتخاب است ولی پیگیری مطالبات معترضین امری طبیعی می باشد.

بازنگری در ساختار جشنواره فیلم فجر در دستور کار ما است


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین اعلام کرد: مسئولیت دیگری که برعهده کمیته رسیدگی به اعتراض معترضین نسبت به داوری جشنواره فیلم فجر گذاشته شده، بازنگری در ساختار جشنواره است و معتقدم که با گذشت ۳۵ سال نیازمند بازنگری در ساختار جشنواره هستیم و گمان کنم در سال ۹۶ باید تغییراتی در ساختار جشنواره داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اصلاح ساختار جشنواره یک کار تخصصی محض است که در این رابطه یک گروه که صاحب صلاحیت هستند برای بازنگری در ساختار جشنواره فیلم فجر تعیین شده اند.

خط تبلیغاتی برنامه هفت تخریب جشنواره فیلم فجر است


وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره اینکه آیا درمورد انتقادهایی که نسبت به فضای جشنواره فیلم فجر می شود، معتقد به وجود یک جریان خاصی هستید گفت: بله ، یکی از شبکه های تلویزیونی خود تشدید کننده این فضا است، اساسا خط تبلیغاتی برنامه هفت تخریب جشنواره است و به نظر می رسد بعضی از جریانات اصرار دارد یک نوع سیاه نمایی نسبت به فضای جشنواره ایجاد کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: روند حرکت در صدا و سیما باید به سمت شفاف سازی عادلانه پیش برود و اگر نه شب تریبون نقادان قرار میگیرد، یک شب هم  باید تریبون را به کسانی بدهند که از عملکرد جشنواره دفاع کنند.

صالحی امیری همچنین اعلام کرد: امسال قریب به ۳۰ فیلم در حوزه های دفاع مقدس ، انقلاب اسلامی و اجتماعی با رویکرد مثبت در این جشنواره اکران شده است.


سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر گشایش مسیر حج است/ هیئتی جهت مذاکره در خصوص حج تمتع سال آینده عازم عربستان می شوند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص آخرین رایزنی ها با دولت عربستان جهت برگزاری مناسک حج نیز عنوان کرد: سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر گشایش مسیر حج است؛ اخیر وزیر حج دولت عربستان نامه ای به بنده نوشته و تقاضا کرده هیئتی برای مذاکره در خصوص حج تمتع سال آینده به این کشور اعزام شود.

وی افزود: ما نیز در پاسخ ضمن معرفی هیئتی ۵ نفره، شروط خاصی که شروط حداقلی( حفظ کرامت و عزت حجاج، امنیت حجاج،پاسخگویی دولت عربستان نسبت به فاجعه منا) است را به آن ها اعلام کردیم، که اگر دولت عربستان شروط ما را برای اعزام حجاج بپذیرد، سیاست ما اعزام است.

صالحی امیر همچنین اعلام کرد: این هیئت ۵ اسفند ماه عازم عربستان خواهند شد و پس از آن نتایج را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: رفتار دولت عربستان در این قضییه تعیین کننده خواهد بود و اگر بخواهد بهانه جویی کند و تضمین های لازم را ندهد نمی توانیم اعزامی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه، سیاست دولت سیاست انسداد و فيلترينگ سایت ها، خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی نیست ادامه داد: شورای عالی فضای مجازی در کشور مسؤلیت سیاستگذاری را بر عهده دارد لذا، برای صیانت از تولید محتوا در شورای عالی فضای مجازی تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

مسؤلیت فيلترينگ به عهده وزارت ارشاد نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه، کانال های بالای5 هزار کاربر باید فعالیت خود را به ثبت برسانند گفت: مسؤلیت فيلترينگ  به عهده وزارت ارشاد نیست لذا، کمیته فيلترينگ تشکیل شده است که سازو کارهای لازم را دارد.

وی با اشاره به اینکه، باید مشخص شود که چه کسانی در کشور تولید محتوا می کند اظهار داشت: 3 هزار کانال در کشور ثبت شده است لذا، 10 تا 11 هزار کانال بالای5 هزار کاربر داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه، سیاست ما تشویق و اقناع است گفت: باید در فضای مجازی به صیانت از اطلاعات بپردازیم.

هیچ مصوبه ای برای محدود کردن شبکه های اجتماعی به ما ابلاغ نشده است

وی افزود: هیچ مصوبه ای برای محدود کردن شبکه های اجتماعی به ما ابلاغ نشده است.

شورای عالی فضای مجازی مرجع نهایی تصمیم گیرنده در رابطه با فضای مجازی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه، هر کسی که در این جامعه زندگی می کند چارچوب های ارزشی نظام را پذیرفته است گفت: شورای عالی فضای مجازی مرجع نهایی تصمیم گیرنده در رابطه با فضای مجازی است.

وی با اشاره به اینکه، مدیریت در فضای مجازی کاری پیچیده و چند وجهی است اظهار داشت: هر گونه رفتار احساسی باعث عکس العمل منفی خواهد شد.

صالحی امیری با بیان اینکه، نباید جوانان را به سمت کارهای زیرزمینی هدایت کنیم گفت: باید با حرکات اقناعی نسل جدید را به انجام کار وادار کرد.

وی با اشاره به اینکه، با ولنگاری و انسداد مخالفیم افزود: باید منطق عقلانی و واقع گرایانه منطبق با وضع موجود جامعه را تولید کرد.

وی با اشاره به اینکه، پاسدار حفظ ارزش های نظام و انقلابیم ادامه داد: باید دسترسی آزاد به اطلاعات برای مردم فراهم شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه، لایحه دسترسی آزاد به اطلاعات در دولت تصویب شده و به دستگاه ها ابلاغ شده است ادامه داد: آینده خوبی را پیش بینی می کنیم لذا به تدریج مسؤلیت ها به نهاد ها واگذار می شود.

صالحی امیری با بیان اینکه، تغییر سازو کار در فرهنگ عمومی ایجاد کرده ایم اظهار داشت: در مقوله فرهنگ عمومی 5 سازو کار را تعریف کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه، 30 نفر عضو شورای فرهنگ عمومی هستند ادامه داد: این شورا در سطح مراکز استان ها و شهرستان ها فعال شده است و در تهران نیز این شورا جلساتی را تشکیل داده لذا در آینده دستاوردهای شورای فرهنگ عمومی را خواهیم دید.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۶ ۲۱ بهمن ۱۳۹۵
ایندقدر مانند توافق هسته ای عجله نکنید عربستان بدنبال منافع خود است نه دلسوز ملت ایران
آخرین اخبار