کلاس‌های آموزشی زیادی وجود دارند که کیفیت بالایی ندارند؛ چرا که مدرسان این کلاس‌ها نویسنده نیستند.

سعید بردستانی نویسنده، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص لزوم شرکت در کلاس‌های نویسندگی برای نوشتن بیان کرد: برای یادگیری اصول نوشتن کلاس‌های نویسندگی لازم است؛ اما کافی نیست. برای نوشتن ابزارهای بسیاری نیاز است. تا حد بالایی قریحه نیاز داریم که این قریحه را نمی‌شود، اکتساب آن را از شخصی به شخص دیگر منتقل کرد.

وی افزود: شاخصه مهم دیگری که در این زمینه می توانم نام ببرم، داشتن پشتکار است. زندگی تمام نویسندگان بزرگ دنیا را که می خوانیم متوجه وجود این فاکتور در زندگی شان می شویم. 90 درصد نوشتن عرق‌ریزان روح یا همان پشتکار و ده درصد قریحه و استعداد است. پس فقط از طریق آموزش نمی‌شود نویسنده شد.

نویسنده «نهنگ تاریک» ادامه داد: بعضی از این کلاس‌ها اساتید خوب و حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. اساتید تجارب خودشان را منتقل می‌کنند ولی متاسفانه کلاس های زیادی است که کیفیت بالایی ندارند. زیرا مدرس این کلاس ها نویسنده نیستند و طبیعتا تجربه ای ندارند که در اختیار هنرآموزان قرار بدهند. متاسفانه گاهی اوقات این قضیه به یک کاسبی تبدیل شده است.

بردستانی در رابطه با موضوعاتی که لازم است در کلاس‌ها آموزش داده شود، گفت: بستگی به روش استاد دارد که چه چیزی را آموزش دهد. به طور معمول عناصر اولیه داستان را در کلاس های مقدماتی و عناصر پیشرفته را در دوره های پیشرفته آموزش می‌دهند. بعضی هم روی روش کارگاهی کار می‌کنند و تجارب را از طریق آزمون و خطا منتقل می‌کنند. از این جهت شاگردان در معرض نقد قرار می‌گیرند و در مقام منتقد آثار دیگر اعضا را نقد می کنند.

 

انتهای پیام/

 

ارزیابی کلاس‌های نویسندگی از نگاه یک رمان نویس

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار