مدیر امور آب‌وخاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در حال حاضر 45 درصد اراضی استان به شیوه سنتی آبیاری می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ؛ بهروز عربی مدیر امور آب‌وخاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: اراضی مستعد برای اجرای طرح آبیاری نوین در استان ۵۰ هزار هکتار است که تاکنون ۲۷ هزار و ۴۳۳ هکتار از آن به سیستم‌های آبیاری نوین تجهیز شده است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر ۴۵ درصد از اراضی خراسان شمالی به شیوه سنتی آبیاری می‌شود، افزود: برای سال جاری تعهد شده است در ۵ هزار و ۳۳۳ هکتار از این اراضی طرح آبیاری نوین اجرا شود.

عربی گفت : برای اجرای این طرح در سطح ۵ هزار و ۳۳۳ هکتار اعتباری به میزان ۴۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که تاکنون سه میلیارد تومان آن تعلق‌گرفته است.

وی موانع اجرای طرح آبیاری نوین در اراضی کشاورزی استان را برآورد هزینه در واحد سطح برشمرد و افزود: به همین سبب برخی از کشاورزان به دلیل خشک‌سالی و کاهش درآمدها استقبال کمی از این طرح دارند.

عربی از ارائه طرحی به دولت خبر داد که در صورت موافقت، این برآورد هزینه ‌بر اساس واحد سطح از دوش کشاورزان برداشته و دولت آن را متقبل می‌شود.

عربی بابیان اینکه موافقت‌های اولیه با این پیشنهاد انجام‌گرفته است، ابراز امیدواری کرد با اجرای آن، کشاورزان استقبال بیشتری از مکانیزه کردن اراضی خود با سیستم‌های آبیاری داشته باشند.

وی وجود اراضی کوچک و خرد در خراسان شمالی را نیز از دیگر موانع اجرای طرح آبیاری نوین برشمرد و عنوان کرد: این طرح در اکثر منابع آبی بزرگ و برای کشاورزان عمده استان اجرایی شده است.

انتهای پیام/آ

اجرای طرح آبیاری نوین در ۵ هزار و ۳۳۳ هکتار در استان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.