مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان از کاهش مصرف سوخت در ناوگان حمل ونقل عمومی با اجرای تخصیص سهمیه سوخت در این ناوگان خبر داد.

مسعود مصدقی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان درباره جزئیات طرح در حال اجرای تخصیص سهمیه سوخت ناوگان عمومی برون‌شهری بر اساس پیمایش گفت: این طرح به عنوان یکی از طرح‌های بسیار خوب حوزه ناوگان عمومی برون‌شهری، آثار بسیار مطلوبی از قبیل کاهش مصرف سوخت در این ناوگان را در پی داشته است.

 

وی تصریح کرد: استفاده بهینه از ثروت‌های ملی، افزایش بهره‌وری و ایجاد انگیزه برای رانندگانی که در چارچوب قوانین و مقررات فعالیت دارند از اهداف این طرح است، در قالب این طرح تخصیص سهمیه سوخت بر اساس پیمایش صورت می‌گیرد و صرفا عملکرد ناوگان ملاک است.

 

مصدقی با اشاره به ثابت ماندن میزان سهمیه عملکردی با اجرای طرح تخصیص سهمیه سوخت ناوگان عمومی برون‌شهری،‌ افزود: شاید دغدغه بسیاری از رانندگان در این طرح کاهش سهمیه سوخت آن ها باشد اما در واقع با اجرای این طرح فقط سهمیه پایه عمومی سوخت رانندگان این ناوگان کاهش یافته است.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان بیان داشت: برگزاری جلسات هماهنگی با ادارات و دستگاه‌های مختلف در معاونت‌های اقتصادی و امنیتی استانداری و در حوزه پخش فرآورده‌های نفتی سازمان صنعت، معدن و تجارت و پلیس راه، برگزاری جلسات توجیهی با انجمن‌های صنفی رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل، اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های ملی و نصب بنر در پایانه‌های عمومی از جمله اقداماتی است که در طرح تخصیص سهمیه سوخت ناوگان عمومی برون‌شهری اجرا شد.

 

وی یکی از دستاوردهای مهم این طرح را صرفه‌جویی در مصرف سوخت اظهار کرد و افزود: با اجرای این طرح شاهد کاهش مصرف روزانه 8 میلیون لیتر گازوئیل در کشور بودیم. با توجه به شناور بودن ناوگان عمومی در جاده‌ها و محورهای ارتباطی کشور نمی‌توان سهم خوزستان از این صرفه‌جویی در مصرف سوخت را احصا کرد.

 

این مقام مسئول بیان داشت: در خوزستان در سال 94 تعداد سفرهای کامیونی 2 میلیون و 26 هزار و 131 سفر بود که در سال 95 با 4 درصد رشد به 2 میلیون و 100 هزار و 90 سفر رسید. میزان تناژ نیز در سال 95 نسبت به سال 94، حدود 4 درصد رشد داشته است، با وجود رشد تناژ و تعداد سفرهای کامیونی توانسته‌ایم مصرف سوخت را مدیریت کنیم.

 

مسعود مصدقی اذعان کرد: ثبت حواله بارگیری الکترونیکی محموله‌های دامپزشکی از دیگر اقداماتی است که اجرایی شده و به ساماندهی حمل محمولات دامپزشکی کمک می‌کند. صدور بارنامه برای محموله‌های دامپزشکی صرفا پس از ثبت حواله بارگیری صورت می‌گیرد. این اقدام به مثابه نظارت سازمان دامپزشکی بر حمل این محموله‌ها است که هم بحث قاچاق و هم بحث بهداشتی در آن مطرح است.

 

وی گفت: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای برقراری ارتباط سیستمی سامانه‌های کنترل حمل و نقل بین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سازمان دامپزشکی منعقد و این تفاهم‌نامه در خوزستان نیز اجرایی شد.

 

مصدقی با اشاره به انجام اقداماتی در خصوص دوربین‌های نظارتی و پلاک‌خوان در خوزستان بیان کرد: نصب 33 دستگاه دوربین پلاک‌خوان را به منظور ارزیابی و اعمال نظارت و کنترل‌های لازم در دستور کار قرار داده‌ایم. در سال 96 بحث نوبت مجازی پایانه بندر امام فعال و راه‌اندازی شد که در مدیریت مصرف سوخت می‌تواند بسیار موثر واقع شود. در این طرح رانندگان در اقصی نقاط کشور می‌توانند نوبت خود را در منزل خود به صورت مجازی اخذ کنند و بدین ترتیب میزان خواب کالا را در مبدا بارگیری یعنی بندر امام به حداقل برسانند.

 

وی با اشاره به موقعیت استراتژیک بندر امام افزود: با توجه به اینکه 40 درصد واردات کشور از طریق بندر امام انجام می‌شود طرح منطقه‌ای کردن توزیع سوخت قطعا دارای آثار و تبعات منفی خواهد بود و مشکلاتی را برای رانندگان ایجاد خواهد کرد. ما مخالف اجرای این هستیم.

 

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.