مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: سالیانه نزدیک به 60 هزار نفر در استان اصفهان از آموزش‌های فنی حرفه‌ای استفاده می‌کنند که 35 درصد این افراد شاغل و مابقی افراد کارجو هستند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،ابوطالب جلالی  امروز در  نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اشاره به مناسبت 6 مرداد، روز ملی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: هفته مهارت از 31 تیرماه نام‌گذاری و 6 مرداد به نام روز کارآفرینی و آموزش‌های فنی حرفه‌ای نام‌گذاری شده است که یک خیزش و جهتی در راستای رسالتی که داریم باید داشته باشد.

وی افزود: ایران کشور پهناوری است که ثروت طبیعی آن نخستین نکته‌ای ایست که می‌تواند ایجاد اشتغال کند، حق این کشور نیست که ما نرخ بیکاری حدود 14 درصدی را داشته باشیم و بنگاه‌ها و دستگاه‌های مسؤول باید حق مردم را به موقع پاسخ دهند؛ یکی از بهترین مزیت‌های ما رنج سنی و شرایط جوانان است که این فرصت را به کشور می‌دهند تا با مشارکت جدی شرایط مساعدی را رقم بزنند.

مدیرکل اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: اگر مشکلاتی در اشتغال داریم در مقابل منابعی که داریم نشان از کم‌مهارتی افراد و جوانان است که اجازه مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی را به آن‌ها نمی‌دهد، امروز دغدغه بزرگی به نام اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی داریم که نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی عددی حدود 35 درصد است که نشان از عدم عملکرد درست در روند آموزش دارد.

وی بیان داشت: در کشور ما به جهت ناهمخوانی و ارتباط معناداری که بین بنگاه‌های آموزشی، سند توسعه، سند اشتغال و مواضع سیاست‌مداران وجود دارد باعث شده به آن رونق لازم در اشتغال نرسیم، حسن آموزش‌های فنی حرفه‌ای این است که سعی شده استانداردهایی متناسب با استانداردهای شغل داشته باشد و این هم‌راستا بودن استانداردها اصلی‌ترین مزیت آموزش‌های فنی حرفه‌ای است.

جلالی عنوان کرد: نکته دوم تمرین کار عملی و زنده  است که 80 درصد بسته‌های آموزشی به صورت عملی در کارگاه‌ها انجام می‌شود، نکته سوم این است که از ابتدا ورود، فرد مورد مشاوره و استعدادیابی قرار می‌گیرد و زمانی که این ظرفیت‌های فرد مورد ارزیابی واقع شده با ظرفیت‌های آموزشی هم‌طراز خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر مشاوره، کاریابی‌ها هستند که وارد عمل می‌شوند که نسبت به ظرفیت‌های آموزش فنی حرفه‌ای واقف هستند و ظرفیت‌های بالقوه افراد را هم شناسایی می‌کنند؛ سعی شده مقوله کارآفرینی هم در دستور کار قرار بگیرد، ممکن است بسیاری از افراد به واسطه توانایی‌هایی که دارند جذب کار شوند اما برخی مایل‌اند علاوه بر خود برای دیگران نیز ایجاد شغل کنند که در دوره‌های کارآفرینی این آموزش را می‌بینند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان اذعان داشت: همه دستگاه‌های مسؤول باید تعهد اجتماعی داشته باشند، در فنی حرفه‌ای مراکزی به نام مراکز ثابت هستند و امکانات سخت‌افزاری بیشتر دارند، برخی از جوانان که دسترسی به این مراکز ندارند ما وارد عمل می‌شویم و مراکز سیار شهری یا سیار روستایی را برایشان به وجود می‌آوریم.

وی تأکید کرد: برخی نیز در بند هستند که باید فرصت‌های شغلی که از مسیر مهارت صورت می‌گیرد برایشان فراهم شود و ما آموزش‌های در زندان را برایشان فراهم کردیم، آموزش برای سربازان وظیفه که پس از خدمت آماده حضور در عرصه اشتغال هستند را نیز انجام می‌دهیم، آموزش روستاییان هم با توجه به پدیده خطرناک مهاجرت و حاشیه‌نشینی از اهمیت خاصی برخوردار است.

جلالی یادآور شد: در سال جدید به فرمایش مقام معظم رهبری و سیاست‌های رئیس‌جمهور در پرداختن به اشتغال جوانان و پاسخگویی به مطالبات جوانان به ویژه فارغ‌التحصیلان باید اقدامات جدی صورت بگیرد، امسال دو طرح را به شکل ویژه پیش می‌بریم، یکی موضوع مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی، و کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی این دو مورد هستند.

وی عنوان داشت: افرادی در مقاطعی وارد نظام دانشگاهی دانش‌هایی کسب کردند و نکته دوم قرار گرفتن در محیط‌های کار است، نکته سوم ظرفیت‌های خالی بنگاه‌های شغلی که علاقه‌مند به پذیرش افراد هستند اما از نوع با مهارتشان، کمک به صاحبان بنگاه‌های اقتصادی که بتوانند از افراد توانمند استفاده کنند نیز در این مورد از اهمیت فراوانی برخوردار است.

مدیرکل اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان اضافه کرد: شورای مهارت با مسؤولیت دفتر جذب استان و دبیری اداره آموزش فنی حرفه‌ای با عضویت برخی دستگاه‌های مرتبط شکل گرفت.

وی در رابطه با مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی ادامه داد: موضوع شامل افراد 15 سال به بالا می‌شود که در سایتی ثبت‌ نام می‌کنند، واحدهای پذیرنده نیز در کنار این افراد ثبت‌ نام می‌کنند، واحدهایی که این افراد را پذیرفتند آن‌ها را وارد محیط کار واقعی می‌کنند که عمدتاً در فضاهای صنفی صورت می‌گیرد.

جلالی تأکید کرد: طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی از رنج سنی 23 سال تا 32 سال و از فوق‌دیپلم تا دکترا را شامل می‌شود که در این طرح صرفاً فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شرکت می‌کنند و در این طرح افراد هم کار می‌کنند و هم آموزش می‌بینند، که در این مورد سامانه‌ای که وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی راه‌اندازی کرده مرجع ثبت‌نام قرار می‌گیرد، تصور ما بر این است که این طرح عمدتاً در محیط صنایع اتفاق می‌افتد، در این طرح باید 4 سال از مدرک فرد گذشته باشد، دارای کارت پایان خدمت باشند و برخی شرایط دیگر؛ در این طرح یک‌سوم حداقل حقوق یعنی حدود 310 هزار تومان به افراد داده می‌شود.

وی ضمن اشاره به طرح  مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی ابراز داشت: در طرح 160 نفر واحد پذیرنده و 250 نفر در واحدها مشغول کار هستند، در حال حاضر نیز سالیانه نزدیک به 60 هزار نفر در استان اصفهان از آموزش‌های فنی حرفه‌ای استفاده می‌کنند که 35 درصد این افراد شاغلان هستند و مابقی افراد کارجو هستند، نزدیک به 25 درصد افراد در فنی حرفه‌ای نیز دانشجویان و دانشگاهیان هستند.

مدیرکل اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان تصریح کرد: یکی از کارهای خیلی خوب ما در سال‌های اخیر مشارکت بخش غیردولتی در آموزش‌هاست، انرژی‌های نو، هوشمند سازی، نانو تکنولوژی و ... بحث‌هایی است که با منابع دولتی نمی‌توانستیم در آن‌ها ورود پیدا کنیم اما با مشارکت بخش خصوصی امکان آموزش آن‌ها به وجود آمده است.

وی در پایان با اشاره به موازی کاری دستگاه‌ها یادآور شد: با 55 دستگاهی که با آموزش فنی حرفه‌ای موازی کاری می‌کردند تفاهم‌نامه امضا کردیم تا تقسیم کار شود و جلوی موازی کاری‌ها گرفته شود.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار