جمعی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان در پژوهشی آزمایشگاهی موفق به سنتز نوعی نانوذرات‌ کامپوزیتی پلیمری با قابلیت افزایش وضوح تصویربرداری MRI شدند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مریم زهرایی دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان، کاربرد این نانوذرات دوکاره را در درمان سرطان موثر دانست و گفت: نانوذرات کامپوزیتی تولید شده هم برای افزایش وضوح تصاویر MRI کاربرد دارد و هم از آن می‌توان برای درمان سرطان بهره‌برداری کرد.

وی، MRI را تصویربرداری تشدید مغناطیسی دانست و افزود:این روش یکی از بهترین روش‌های تشخیصی در دنیای پزشکی است که بدون تابش پرتو ایکس،تصاویر دقیق و واضحی از بافت‌های مختلف بدن ارائه می‌دهد همچنین در این پژوهش از نانوکامپوزیتی پلیمری زیست سازگار رونمایی شده که می‌تواند در آینده به‌عنوان عاملی کنتراست در تصویربرداری MRI مطرح شود.

زهرایی نانوذرات سنتز شده در این پژوهش را دارای کارایی بالا به‌عنوان عاملی کنتراست با قابلیت وضوح تصاویر MRI دانست و افزود: از دیگر ویژگی های این نانوذرات، تزریق دوز کمتری از عامل کنتراست به بدن بیمار با اثرات جانبی کمتر است.

این دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: نانوذرات مغناطیسی دارای پوشش دکستران و کیتوسان در حضور میدان مغناطیسی متناوب اثرات گرمایی قابل ‌توجهی نشان دادند که آنها را برای کاربردهای زیست‌ پزشکی ازجمله فراگرمایی مغناطیسی در درمان سرطان مفید می‌سازد.

این طرح نانویی با مشارکت مریم زهرایی و بهشید بهداد فر دانش آموختگان دکتری دانشگاه صنعتی اصفهان، احمد منشی و مهدی امیر نصر اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و داریوش شهبازی گهرویی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اجرا و نتایج این پژوهش در مجله‌ی Nanotechnology منتشر شده است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.