دولت آلمان سفیر ترکیه در این کشور را به دلیل دستگیری چند فعال حقوق‌بشر فراخواند.

برلین سفیر ترکیه را احضار کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، روز چهارشنبه، برلین سفیر ترکیه در آلمان را به دلیل بازداشت یک فعال حقوق بشر آلمانی طی روزهای گذشته فراخواند.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت: «دولت ترکیه باید سریعا و به طور مستقیم خشم و نگرانی دولت آلمان و نیز توضیحات درباره پرونده پیتر استودنر را این‌بار بدون ملاحظات نرم دیپلماتیک بشنود.»

وی گفت به سفیر ترکیه در آلمان به صراحت اعلام شده است بازداشت استودنر و 5 فعال دیگر – از جمله سرپرست سازمان عفو بین‌الملل در ترکیه – غیرقابل توجیه و غیرقابل قبول است.

برلین درخواست آزادی سریع استودنر را مطرح کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان افزود: «نماینده دولت ترکیه اعلام کرد این پیام را به سرعت به آنکارا مخابره خواهد کرد.»

روز سه‌شنبه، دادگاهی در ترکیه حکمی را صادر کرد که به موجب آن این 6 فعال حقوق بشر، از جمله سرپرست سازمان عفو بین‌الملل در ترکیه باید تا زمان برگزاری دادگاه خود، در بازداشت باقی بمانند. این فعالان به اتهام کمک به یک گروه تروریستی دستگیر شده اند. سخنگوی وزارت خارجه آلمان این اتهام را «پوچ» توصیف کرد.

آنگلا مرکل – صدراعظم آلمان – بازداشت این 6 فعال را «غیرقابل توجیه» خواند و تعهد کرد در تمام سطوح از استودنر حمایت کند.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان افزود زیگمار گابریل – وزیر خارجه آلمان – تعطیلات تابستانی خود را به دلیل آن‌چه «وخامت چشم‌گیر در اقدامات ترکیه» خوانده شده است متوقف خواهد کرد و به منظور اتخاذ تصمیم درباره اقداماتی که آلمان می‌‌تواند در این‌باره انجام دهد، به برلین باز خواهد گشت.

روابط میان ترکیه و آلمان به شدت تنش‌زا شده است. وخامت در روابط دو کشور از کودتای نافرجام اخیر ترکیه علیه رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه -- در ماه ژوئیه سال 2016 میلادی تشدید شد.

برلین از آن هنگام درباره دستگیری‌های گسترده، اخراج افرادی که به برپایی کودتا متهم شده اند، و نیز دیگر مناقشات درباره حقوق شهروندان ترکیه‌ای، به شدت ابراز نگرانی کرده است.

از میان این مناقشات، می‌توان به پرونده «دنیز یوکل» - روزنامه‌نگار دوتابعیتی آلمانی-ترکیه‌ای - اشاره کرد که در اوایل سال جاری میلادی در ترکیه بازداشت شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار