دانایی فر با بیان اینکه عراق کشوری کاملاً وارداتی است، گفت: همه شرایط برای افزایش سهممان در بازار عراق مهیا است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن دانایی فر در دومین نشست تخصصی تحولات آینده عنوان کرد: عراق كشوی ثروتمند است كه از ذخاير سرشار نفتی بهره می برد و متكی به درآمدهای نفتی است، زمانی بزرگترين توليدكننده و صادركننده خرمای جهان بود اما با وجود جنگ های داخلی و خارجی در چهار دهه اخير اين ظرفيت را از دست داد.

وی ادامه داد: اين كشور روزانه بيش از سه ميليون بشكه نفت صادرات دارد، ظرفيت پذيرش ساليانه پنج ميليون نفر زائر را داراست و با جمعيت حدود 34 ميليون نفری و وسعت اراضی به اندازه يك سوم ايران، از پتانسيل بالايی برخوردار است.

دانایی فرد تصریح کرد: عراق كشوری كاملا وارداتی است و هر چيزی از لبنيات، تا دارو، لاستيك، نمك، كلر، اسيد، شيشه كه تصور كنيم را وارد می كند، عراق يكی از كشورهای پر مصرف جهان است و در زمينه الگوی مصرف در اين كشور كار نشده به نحوی كه متوسط سرانه مصرف مردم اين كشور از ايرانيان بسيار بالاتر است.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت: میزان صادرات کشور پيش از حمله داعش به عراق در حال افزايش بود به طوری كه تنها در مقوله خدمات فنی و مهندسی از سال 82 تا 90 از 400 ميليون دلار صادرات به رقم چشمگير چهار ميليارد و 400 ميليون دلار رسيد اما با حمله داعش و سقوط موصل، بلافاصله شاهد سقوط قيمت نفت بوديم كه تاثيرات بعدی را بر درآمد و اقتصاد اين كشور گذاشت.

به گفته وی شرايط فعلی عراق يك فرصت طلايی برای ايران بوده و مرحله پس از آزادسازی موصل، مرحله ای است كه مردم عراق كاملا آماده استقبال از ايراني ها هستند همچنین پيش از روی كار آمدن داعش، برآوردها حاكي از نياز اين كشور به 350 ميليارد دلار هزينه براي بازسازی عراق بود، اما تداوم حضورمان در اين كشور نيازمند ظرفيت سازی است؛ بايد آن چنان ظرفيت اقتصادمان را بالا ببريم كه توليدمان افزايش يابد.

وی تاکید كرد: بازار عراق بزرگترين بازار خارجی خودرويی ايران است، اما كشش بيشتری برای افزايش صادرات به اين كشور نداريم.

وی تصريح كرد: بايد توليد صادرات محور داشته باشيم، توليدی كه بتواند با رقبای ما در بازار عراق از نظر كيفيت، قيمت و استمرار حضور رقابت كند و این فرصت كنونی، طلايی و تاريخی است، اما بايد با برنامه ريزی از آن استفاده كنيم.

سفیر سابق ایران در عراق گفت: نبايد فرصت های تجاری و اقتصادی را سياسی كنيم، زيرا همه شرايط برای افزايش سهممان در بازار اين كشور فراهم است علاوه بر این موضوع کشور چین طی سه چهار سال اخير وارد بازار عراق شده و با كنار رفتن داعش، كم كم احتمال ورود كالاهای هاي ترك و اروپايی به اين كشور فراهم است.

دانایی فر اظهار داشت: بايد بازار عراق را بازار رقابتی محسوب كنيم چرا که راه ما سرمايه گذاری مشترك، فعال شدن اتاق بازرگانی مشترك، توليد رقابتی و واگذار كردن كار به بخش خصوصی است.

 وی در پایان بیان کرد:در سال 2016 ایران از نظر صادرات به عراق جایگاه سوم را داشت که اکنون میزان صدور کالا و خدمات افزایش یافته است.

انتهای پیام/

صادرات کالا به کشور عراق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار