عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی حمیدیه گفت: کمبود صنایع تبدیلی یکی از ضعف‌های بزرگ بخش کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سید فاضل شرفی، عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی حمیدیه اظهار کرد: کشاورزی از کمبود صنایع تبدیلی رنج می‌برد و همین موضوع سبب شده است، در بسیاری موارد محصول کشاورزان روی دست شان بماند و ضرر کنند.

وی عدم وجود صنایع تبدیلی را یکی از ضعف‌های بزرگ بخش کشاورزی برشمرد و افزود: به طور حتم در صورت وجود صنایع تبدیلی کشاورزی حمیدیه احیا می‌شد، و رونق می‌گرفت.


عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی حمیدیه با بیان اینکه دیگر کشاورزی از صرفه اقتصادی خوبی برخوردار نیست عنوان کرد: همین موضوع سبب شد، تا بسیاری از کشاورزان استان انگیزه زیادی برای کشت و کار نداشته باشند، این در حالی است که اگر صنایع تبدیلی و مکانیزاسیون کشاورزی در استان توسعه پیدا کند، کشاورزی اقتصادی‌تر خواهد شد

.

شرفی با انتقاد ازاینکه محصولات کشاورزی با نرخ کار‌شناسی از کشاورزان خریداری نمی‌شود، متذکر شد: روز به روز شاهد افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی هستیم اما می‌بینیم که متناسب با آن، نرخ خرید محصولات کشاورزی افزایش نمی‌یابد که این موضوع بعضاً باعث ضرر و زیان کشاورزان هم می‌شود.


وی تاکید کرد: عدم حمایت دولت از کشاورزان سبب وارد شدن خسارت‌های زیادی به کشاورزان شده است، و در بسیاری موارد محصول کشاورز روی دستش می‌ماند، که همین موضوع بی‌انگیزگی کشاورزان را برای ادمه کار دو چندان می‌کند.

 

شرفی گفت: به منظور رونق و شکوفایی بخش کشاورزی نیاز به حمایت‌های دولت است، انتظار می‌رود، دولت حمایت‌های خود را به ویژه در حوزه صنایع تبدیلی و مکانیزاسیون کشاورزی انجام دهد.

 

وی با اشاره به استقبال کشاورزان از ورود به حوزه صنایع تبدیلی و مکانیزاسیون کشاورزی بیان داشت: اما متاسفانه مشکلات و موانعی پیش روی آن‌ها قرار می‌گیرد که آن‌ها را از ورود به این حوضه‌ها منصرف می‌کند.

 

شرفی افزود: برای نمونه وقتی یک کشاورز بخواهد بخشی از اراضی خود را تغییر کاربری دهد و صنایع تبدیلی راه اندازی کند باید از مجموعه‌های زیادی استعلام بگیرد که این موضوع باعث شده تا بسیاری از کشاورزان در نیمه راه انصراف دهند.

 

وی ادامه داد: از سویی دیگر کشاورزان برای موضوع صنایع تبدیلی نیازمند مشاوره هستند، تا آن‌ها را در زمینه تولید و فروش محصول خود آموزش دهد، که این موضوع با همکاری جهاد کشاورزی، صنعت و تجارت و اتاق بازرگانی می‌تواند برای متقاضیان ورود به صنایع تبدیلی کشاورزی انجام شود.

 

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی حمیدیه در پایان با اشاره به افزایش سود کشاورزان، فراهم کردن فرصت شغلی و ایجاد انگیزه با راه اندازی صنایع تبدیلی یادآور شد: راه اندازی صنایع تبدیلی سبب خواهد شد، بسیاری از کشاورزان که مشتری برای فروش محصولات خود ندارند، به جای اینکه محصول شان روی زمین بماند، محصول خود را به کارخانجات صنایع تبدیلی می‌فروشند.

انتهای پیام/م

ضرورت حل مشکلات کشاورزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.