رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت:حدود 20 هزار راس دام سبک در شهرستان فهرج علیه بیماری بروسلوز واکسینه می شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ،  بماندشتی گفت:بروسلوز یا تب مالت یا بیماری هزار چهره از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام است که سبب سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر،عقیمی، نازایی و از دست دادن ارزش های اقتصادی دام های مبتلا و همچنین ابتلای انسان به بیماری تب مالت،همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه بوده است.
وی افزود: انتقال میکروب بروسلا به انسان اکثرا از طریق مصرف شیرخام، پنیر یا گوشت حیوانات آلوده صورت می گیرد ولی گاهی اوقات ممکن است انتقال بیماری از طریق سبزیجات یا آب آلوده به ترشحات حیوانات انجام گیرد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج تصریح کرد: شهروندان شیر را به صورت جوشیده استفاده کنند و افرادی که با دام و یا لاشه دام تماس مستقیم دارند نیز باید از وسایل حفاظتی از جمله دستکش، ماسک، عینک و... استفاده کنند تا با بافت و خون دام آلوده تماس مستقیم نداشته باشند و همچنی با توجه به فصل گرم سال و مصرف بالا بستنی حتما از بستنی پاستوریزه و مراکز معتبر بستنی را تهیه نمایند.
وی گفت: کنترل بیماری از طریق واکسیناسیون و ریشه کنی آن به روش تست و کشتار است و مهمترین ارزش برنامه واکسیناسیون، محافظت حیوانات در مقابل عوامل بیماری زا می باشد.
انتهای پیام/ی

واکسیناسیون دام سبک علیه بیماری بروسلوز در فهرج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.