مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: واکسیناسیون 5 هزار راس دام سنگین بر علیه بیماری تب برفکی در ریگان اغاز شد.

واکسيناسيون رایگان 5000 راس دام عليه بيماری تب برفکیبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ محسن دهقانیان مدیر شبکه دامپزشکی ریگان در رابطه با طرح رایگان واکسیناسیون دام اظهار داشت : واکسیناسیون تب برفکی گاوی با همکاری بخش خصوصی بر علیه این بیماری به مدت یک ماه در شهرستان انجام میشود .


وی افزود: باتوجه به قرار گرفتن شهرستان در مسیر ورودی استان واکسیناسیون دامها با اولویت دامداریهای متراکم و روستاهای در مسیر تردد دام انجام شده است .


مدیر شبکه دامپزشکی ریگان ابراز داشت:تب برفکی يا «بيماری دهان و پا» يک بيماری عفونی و گاهی کشنده ويروسی است که موجب بيمار شدن حيوانات زوج سم، از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می‌شود.


دهقانیان تصریح کرد:ويروس عامل بيماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شديد ايجاد نموده و متعاقبا تاول‌هايی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حيوان شود.


وی بیان داشت: اين بيماری بسيار واگيردار است و انتشار آن از طرق تماس مستقيم با دام آلوده و از طریق هوا و باد امکان پذير است.


مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: ازجمله اقدامات لازم درکنترل وپيشگيری ازاين بيماری انجام واکسيناسيون دامهای منطقه، رعايت اصول و ضوابط قرنطينه ای و کنترل ورود و خروج دام ، ضدعفوني وانجام اصول مديريت بهداشتی جايگاه دام مي باشد .


دهقانیان اظهار کرد: قاچاق دام و حمل و نقل بی ضابطه آن يکی از عوامل گسترش بيماری و افزايش احتمال درگيری دام‌ها به بيماری تب برفکی است وهمچنين باعث ورود سويه های جديد بيماری و در نتيجه ناکارآمدی اقدامات پيشگيری خواهد شد .


وی از دامداران خواست علاوه بر واکسيناسيون دامهای خود ، از خريد و انتقال دام‌های فاقد سابقه بهداشتی و غير بومی به واحدهای دامپروری خود جلوگيری کنند و حتی در صورت خريد دام جديد بومی ابتدا دام بصورت جدا نگهداری و واکسيناسيون و سمپاشی دام انجام شده و پس از اطمينان از سلامتی به محيط دامداری وارد نمايند.

 

انتهای پیام/س

واکسيناسيون رایگان 5000 راس دام عليه بيماری تب برفکی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار