مشاور جهانگیری در امور آب، کشاورزی و محیط زیست گفت: قانون برنامه ششم با محدودیت آب سازگاری ندارد و باید مورد تجدیدنظر واقع شود.

"عیسی کلانتری" مشاور جهانگیری در امور آب، کشاورزی و محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مشکل کم آبی کشور، اظهار داشت: مشکل کم آبی کشور شروع شده است و سال به سال هم بدتر می‌شود، با این مقدار مصرف، توان آبی کشور روز به روز ضعیف‌تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید مقدار آب مصرفی را به شدت کم کرد تا از خشکی جلوگیری شود، ادامه داد: برای تحقق این مهم باید فرهنگ سازی و سرمایه‌گذاری شود، حدود 90 درصد آب در کشاورزی و 10 درصد هم در بخش صنعت، شرب و بهداشت مصرف می‌شود پس ضروری است تا آب بخش کشاورزی را محدود کرد و بهره وری را بالا برد.

کلانتری اضافه کرد: کشور از نظر آب اوضاع بدی دارد ما وارد بحران شده‌ایم اقداماتی هم صورت گرفته اما اصل مسئله این است که آب مصرفی کشاورزی کم شود اما این اتفاق نیافته است.

مشاور جهانگیری تاکید کرد: در سال‌های گذشته توسعه آبیاری مدرن صورت گرفته اما آب مصرفی کم نشده است پس باید صرفه‌جویی کنیم اگر اینکار انجام نشود بحران آب در آینده نزدیک به مراتب شدیدتر خواهد شد.

نمی‌شود هر اندازه‌ای که دلمان می‌خواهد آب مصرف کنیم

وی با اشاره به اینکه باید آب مصرفی در بخش کشاورزی محدود شود، تصریح کرد: در کوتاه مدت ممکن است خساراتی به کشاورزان وارد شود چون مقدار آب محدود است و نمی‌شود هر اندازه‌ای که دلمان می‌خواهد آب مصرف کنیم.

کلانتری تاکید کرد: برنامه‌‌های کشور بخصوص برنامه ششم با محدویت آب سازگاری ندارند، این برنامه تشویق کننده حراج و ضد صرفه‌جویی در مصرف آب است پس باید مورد تجدید نظر واقع شود.

با اجرای برنامه ششم 35 میلیارد متر مکعب آب اضافی مصرف می‌شود

مشاور جهانگیری با اشاره به اینکه باید همه ارگان‌ها به کمک دولت بیایند و مردم هم بپذیرند در بخش کشاورزی آب کمتری مصرف کنند.

وی خاطر نشان کرد:  اگر برنامه ششم اجرایی شود، حداقل 35 میلیارد متر مکعب آب اضافی مصرف می‌شود در حالی که هم اکنون باید 30 میلیارد متر مکعب از آب مصرفی کشور کم کرد.

انتهای پیام/

توان آبی کشور روز به روز ضعیف‌تر می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار