در مسابقات و جشنواره‌ها تنها استعداد‌های درخشان علمی و نظر اهمیت ندارد بلکه ایجاد خلاقیت، نوآوری و خلق ایده‌های جدید مورد تاکید است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد  مهندس زرافشان معاون آموزش دوره متوسطه وزیر آموزش وپرورش در اختتامیه جشنواره نوجوان خوارزمی در بخش دختران گفت: حضور بیش از ۷۲۵ هزار نفر رشته در جشنواره نوجوان خوارزمی استان خراسان رضوی نشان از مشارکت عظیم دانش آموزان و توجه ویژه تعلیم و تربیت این استان به مبحث آموزش با کیفیت دارد.

وی با اشاره به این که حدود سه سال است که جشنواره نوجوان خوارزمی در سطح کشوری برای دانش آموزان دوره اول متوسطه برگزار می‌شود افزود: دانش آموزان ابتدایی و دوره دوم متوسطه دارای جشنواره‌های جاربن حیان و جوان خوارزمی بودند، اما با ابتکار آموزش وپرورش خراسان رضوی جشنواره نوجوان خوارزمی برای دانش آموزان دوره اول متوسطه برگزار شد که به واسطه اهمیت آن به جشنواره کشوری ارتقاء یافت.

معاون آموزش دوره متوسطه وزیر آموزش وپرورش با بیان این که بیش از سه میلیون دانش آموز کشور مرداد ماه جاری در جشنواره نوجوان خوارزمی شرکت می‌کنند گفت: در مطالعات علمی ۱۸ روش متفاوت برای شناسایی و هدایت استعداد‌های برتر وجود دارد که مدارس استعداد‌های درخشان و برگزاری جشنواره و مسابقات یکی از این انواع است.

زرافشان با بیان اینکه جشنواره یعنی ایجاد فرصت بروز و شناسایی استعداد‌ها افزود: در این مسابقات تنها استعداد‌های درخشان علمی و نظر اهمیت ندارد بلکه ایجاد خلاقیت، نوآوری و خلق ایده‌های جدید مورد تاکید است.

وی گفت: سال گذشته در شورای آموزش وپرورش کشور آیین نامه استعداد‌های برتر به تصویب رسید و تنوع استعداد‌های دانش آموزان شناسایی شد.

معاون آموزش دوره متوسطه وزیر آموزش وپرورش افزود: استعداد‌های علمی، عملی، مهارتی، هنری، پژوهشی، ورزشی و ... از جمله استعداد‌های شناخته شده است که هر دانش آموز می‌تواند تعدادی از آن‌ها را دارا باشد.

زرافشان گفت:با برگزاری جشنواره‌ها قصد داریم دانش آموزان را از دوران مدرسه در عرصه پژوهش تربیت کنیم تا در آینده شناب دهنده توسعه علمی کشور باشند.



حضور بیش از ۷۲۵ هزار نفر رشته در جشنواره نوجوان خوارزمی



علیرضا کاظمی مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم در این همایش گفت: مهم‌ترین دستاورد جشنواره نوجوان خوارزمی تربیت دانش آموزان در راستای مفاهیم سند تحول است

وی افزود: یکی از بهترین اقداماتی که آموزش وپرورش در راستای تحقق سند تحول بنیادین، کیفیت بخشی به مسائل آموزشی و توجه به عدالت آموزشی بر اساس چهارچوب برنامه درس ملی انجام می‌دهد، برگزاری مسابقات و جشنواره‌هایی مانند جابربن حیان و خوارزمی است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: جشنواره خوارزمی از کف مدرسه آغاز و تا سطح استانی و کشوری جاری و ساری است.

کاظمی با بیان این که یکی از تاثیرات جشنواره نوجوان خوارزمی فراهم شدن زمینه رشد خلاقیت و شکوفا شدن استعداد‌های نهفته در دانش آموزان کشور است افزود: مهم‌ترین دستاورد جشنواره نوجوان خوارزمی تربیت دانش آموزان در راستای مفاهیم سند تحول است، تمام ساحت‌های سند تحول بنیادین ازجمله کار تیمی، علمی، پژوهشی، شجاعت و اعتماد به نفس کارگروهی در این جشنواره به دانش آموزان آموخته می‌شود و برای زندگی بهتر آماده می‌شوند.

وی گفت: استان خراسان رضوی نخستین استان برگزار کننده جشنواره نوجوان خوارزمی بود که به دلیل اهمیت بالای آن به جشنواره کشوری با محوریت استان تبدیل شد و به عنوان یک فرضت استثنایی برای آموزش وپرورش به شمار می‌آید.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به این که در راستای جشنواره نوجوان خوارزمی دو سیاست را در نظر گرفته ایم خاطر نشان کرد: نخستین سیاست خراسان رضوی فراگیر کردن جشنواره به گونه‌ای است که تمام دانش آموزان در این رقابت مشارکت داشته باشند.

کاظمی افزود: دومین سیاست کیفیت بخشی و تنوع بخشی به این رقابت ارزشمند علمی در حوزه‌های متعدد تجربی، انسانی، صنعت، کشاورزی و ... است.

در این دوره از مسابقات بیش از ۷۲۵ هزار نفر رشته دانش آموز از سراسر استان در شش رشته زبان و ادبیات فارسی، پژوهش، دست سازه ها، فعالیت‌های آزمایشگاهی، زبان انگلیسی و بازارچه کار و فناوری شرکت کردند.

انتهای پیام//ف. ج
 

پایان جشنواره نوجوان خوارزمی در بخش دختران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار