سفیر ترکیه در آمریکا اعلام کرد واشنگتن باید شواهد مورد نیاز مبنی بر دخالت مخالف سرسخت دولت آنکارا در کودتای ناکام را در اختیار ترکیه قرار دهد.

سفیر ترکیه در آمریکا: واشنگتن درباره ارتباطات گولن تحقیق کندبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز؛ «سردار قیلیچ»، سفیر ترکیه در آمریکا، در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن ابراز ناامیدی از استرداد فتح الله گولن، مخالف سرسخت اردوغان، به ترکیه، خواستار ارائه شواهدی از سوی آمریکا برای پیشبرد اتهامات آنکارا علیه وی شد.

او در مصاحبه با رویترز گفت: آنها (واشنگتن) باید در این زمینه به ما کمک کنند. ما در آمریکا عوامل اطلاعاتی نداریم. رئیس جمهور دونالد ترامپ جدی‌تر از باراک اوباما، رئیس جمهور پبیشین آمریکا، درخواست استرداد گولن به ترکیه را دنبال می‌کند. در دولت پیشین آمریکا اینگونه  نبود؛ آنها دخالت گولن در کودتای ژوئیه گذشته را رد می‌کردند.

سفیر ترکیه در آمریکا با اشاره به اعترافات برخی از متهمان کودتای نافرجام ترکیه افزود: شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه چند روز پیش از کودتا، مَبلغی به این واعظ ترک تبار ساکن پنسیلوانیا پرداخت شده است. برنامه‌ریز‌ ها کاملا پنهانی انجام شده و شواهد واقعی از دخالت مسقیم گولن در این کودتا وجود ندارد. درخواست آنکارا از دولت واشنگتن این است که این شواهد را در اختیار ما قرار دهد.

در همین حال، «الپ اصلاندوغان»، مشاور رسانه‌ای گولن، اعلام کرد این مخالف سرسخت اردوغان تلفن همراه ندارد و فقط یک خط قابل دسترسی در محل سکونتش دارد. او همچنین قادر به استفاده از ایمیل نیست. بنابراین هرگونه ارتباط وی با عوامل کودتا قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: استرداد گولن به ترکیه در اولویت دولت دونالد ترامپ قرار ندارد. اعترافات متهمان مبنی بر هدایت کودتا به وسیله گولن نیز تحت فشار و شکنجه بوده و از درجه اعتبار ساقط است.

فتح الله گولن -که در تبعیدی خودخواسته در پنسیلوانیای آمریکا به سر می‌برد- نیز چندی پیش اعلام کرد اگر واشنگتن درخواست آنکارا را برای استرداد او به اتهام مشارکت در کودتای نافرجام سال گذشته بپذیرد، او بدون هیچ مقاومتی به کشورش بازخواهد گشت.

ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به «فتو» و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای (25 تیرماه سال 1395) را سازماندهی کرده است. در کودتای نافرجام ترکیه، 249 نفر کشته و 2 هزار و 193 نفر نیز زخمی شدند.

انتهای پیام/

سفیر ترکیه در آمریکا خواستار ارائه اطلاعاتی درباره گولن از سوی واشنگتن به آنکارا شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار