به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد فخرالدین دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه هجدهمین دوره مسابقات دانش آموزان دختر عشایر کشور گفت:مسئولین بخشهای مختلف در آموزش و پرورش وظیفه ایجاد زمینه تعلیم و تربیت با کیفیت و ایجاد عدالت آموزشی را برعهده دارند تا در نهایت دانش آموزان مناطق کم برخوردار پا به پای سایر دانش آموزان کشور رشد کرده و به مدارج بالا برسند.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره توجه ویژهای به موضوع ایجاد عدالت آموزشی داشته و این بحث از همان آغاز انقلاب اسلامی و توجه ویژه امام راحل به مستضعفین نمود داشته است و پس از ایشان هم مقام معظم رهبری نیز به آموزش باکیفیت برای دانش آموزان بااستعداد مناطق محرومتر تاکید ویژهای داشته اند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: خوشبختانه در سند تحول بنیادین هم به موضوع تامین منابع مالی برای آموزش و پرورش مناطق محروم و هم در زمینه تربیت نیروهای کارآمد و توانمندسازی و مهارت آموزی این دانش آموزان و انجام حمایتهای مادی و معنوی از آنها توجه ویژهای شده است.
دانش آشتیانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم محمد بهمن بیگی که خدمات زیادی به تعلیم و تربیت دانش آموزان عشایری داشته و در واقع بنیانگذار تعلیم به دانش آموزان عشایری بوده تاکید کرد: براساس بررسیهای انجام شده از دانش آموزان عشایری که توسط این شخصیت بزرگ پرورش یافته و رشد کرده اند میتوان دریافت مرحوم بهمن بیگی آموزش و پرورش را بدون تغییر در مدل زندگی عشایر به آنها ارائه کرده است و امروز ما نیز اعتقاد داریم آموزش باید با زندگی دانش آموزان آمیخته شود.
وی گفت: آموزش و کلاس فعال از دیگر موضوعات مدنظر این بزرگ مرد عرصه تعلیم و تربیت دانش آموزان عشایری بوده است ضمن این که توجه ویژه به بحث انتخاب و گزینش معلمان عشایری نیز بسیار موردتاکید مرحوم بهمن بیگی بود و با همین اعتقاد ضمن انتخاب معلمان از بین عشایر فاکتور شایستگی معلمان را اصلیترین موضوع برای بکارگیری آنها میدانست چرا که اعتقاد داشت معلم تنها آموزش دهنده نیست و فرد مورداعتماد جامعه است که موردوثوق مردم است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: ما هم امروز اعتقاد داریم اگر ما در آموزش و پرورش و در بکارگیری نیروها حساسیت نداشته باشیم و شایستگیها را در نظر نگیریم قطعا به نظام تعلیم و تربیت آسیب زده ایم.
دانش آشتیانی گفت:: نظام آموزشی ما باید جامعه محور باشد ومدرسه به عنوان یک نهاد که باید با محیط و جوامع اطراف خود ارتباط ارگانیکی داشته باشد چرا که مدرسه را نمیتوان محیطی جدا از جامعه دانست.
وی افزود: امروز بسترهای بسیارخوبی در آموزش و پرورش عشایر وجود دارد و نشاط و شادابی و شوری که دانش آموزان این بخش به واسطه حضور در طبیعت دارند برگرفته از همین مدل زندگی ست و اگر چه در این مسیر سختیهایی هم وجود دارد، اما اعتقاد دارم دانش آموزان عشایری ما به واسطه سبک زندگی که دارند درک بهتری از آموزشهای درسی و پرورشی دارند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: به عنوان نمونه در دوره متوسطه دوم قبولی ۹۷/۴ درصد دانش آموزان عشایری نشاندهنده استعداد و توانمندی این دانش آموزان و معلمان آن هاست و ما نیز تلاش خواهیم کرد تمامی بسترهای لازم را برای رشد آموزشی این دانش آموزان فراهم کنیم، اگر چه قبول داریم فضاهای آموزشی مناسب برای این دانش آموزان هنوز به طور کامل مهیا نشده، اما تلاش خواهیم کرد این مشکل را هم در آینده نزدیک برطرف نماییم.
وی افزود: امروز باید به دنبال این باشیم که شرایط معیشتی معلمان ما در مدارس عشایری ضمن جایگاه اجتماعی بالایی که دارند هم شرایط مطلوب تری داشته باشد تا در نهایت بتواند افرادی کارآمد و مفید را به جامعه تحویل دهد.
انتهای پیام//ف. ج.
آغاز هجدهمین دوره مسابقات دانش آموزان دختر عشایر کشور در مشهد