مشق آسمان مجموعه شعرهای کودکانه‌ مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری همدان به‌ تازگی منتشر شده است.

مشق آسمان به بازار آمدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ مریم زندی درباره این اثر گفت: مجموعه «مشق آسمان» شامل دوازده شعر کودک است که همگی در قالب چهارپاره سروده شده‌اند و شامل کشفیات کودکان از طبیعت و دنیای پیرامون آن‌ها است.

   وی ادامه داد: این مجموعه روایت‌های یک دختر کودک است از دنیای پیرامونش؛ شعرها برای گروه سنی (ب) و (ج)، دوم ابتدایی تا پنجم ابتدایی، و با موضوعات خانوادگی، طبیعت و اجتماعی سروده شده است.

  این شاعر کودک و نوجوان همچنین درباره طراحی و گرافیک این اثر گفت: در این کتاب از قطع متفاوت (طرح گُل) استفاده شده و از قطع کتاب های مرسوم کودک اجتناب شده، که قابل تقدیر است. همچنین گرافیک و صفحه‌آرایی کتاب نیز درخور توجه است.

   مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان همدان ادامه داد: . شعر های این مجموعه بین سالهای 88 تا 90 سروده شده اند و آن را 5 سال پیش به ناشر سپردم اما به خاطر مشکلات چاپ، انتشار آن به تعویق افتاد. کتاب دیگرم که قرار است توسط سوره مهر به چاپ برسد، کتابی است با عنوان «خرسم یکی یکدانه است» که شامل 12 شعر با موضوعات مختلف برای گروه سنی کودک است.

   زندی گفت: هدفم در دو کتاب جدیدم این بود که بچه‌ها به جزییات زندگی دقت کنند و صرفا درگیر ظاهر و کلیات نشوند، می خواستم به کودکان نشان دهم که به دنیای پیرامون شان دقیق شوند و نگاه گذرا به اطرافشان نداشته باشند، با دقت به افراد بنگرند و کشف و شهود کودکانه داشته باشند. هدفم این بود که با شعرهای این دو کتابم خلاقیت بچه‌ها شکوفا شود و مسایلی در زیرلایه‌های فلسفی به آنها گفته شود که شاید بعدها متوجه شوند.

   شاعر مجموعه شعرهای «حوصله ام پیش تو جا مانده است»، «دفتر گل باز شد»، «تولدت مبارک» و «وقت گل برف» با بیان اینکه نوشتن برای کودکان سخت‌تر است، تصریح کرد: برای گروه سنی کودک دایره واژگان محدود است. شاعر باید این مسئله را رعایت کند نه اینکه خودش را محدود کند. شاعر باید بکوشد با همین واژگان محدود موضوعات متنوع و جذاب بگوید، به همین دلیل کار برای کودکان نسبت به بزرگسالان سخت‌تر است.

   زندی با اشاره به اهمیت آموزش غیرمستقیم خاطرنشان کرد: در ذات شعر کودک و نوجوان آموزش هم هست. شاعر می خواهد موضوعی احساسی یا اجتماعی را به کودکان و نوجوانان بگوید پس باید مهارت داشته باشد که هنرمندانه موضوع را در زیر لایه های دیگر پنهان کند. البته موضوع نباید آنقدر پنهانی باشد که کودک متوجه نشود و درک نکند. در حقیقت موضوع نباید مبهم و یا خیلی شفاف باشد بلکه موضوع باید در لفافه بیان شود.

انتهای پیام/ ش

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.