لیگ هفدهم در حالی کمتر از یک ماه دیگر آغاز می شود که هنوز وضعیت تبلیغات محیطی فوتبال ایران مشخص نشده است.

پشت پرده تبلیغات محیطی و میلیاردها پولی که روی هواستبه گزارش خبرنگار  حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، تبلیغات محیطی، قدیمی ترین روش تبلیغاتی در دنیا است و به عناصر فیزیکی قابل اجرا برای تبلیغات که در تیررس ببنندگان است، گفته  می شود. تابلوهای تبلیغاتی، بیلبوردها، فضاهای تبلیغاتی، گونه های مختلفی از تبلیغات محیطی بشمار می روند و مخاطب ناگزیر به دیدن آنها می شود،  چون نمی تواند چشم، خود را از رنگ ها و طرح های اطراف خود بپوشاند.

پیشینه تبلیغات محیطی "Outdoor advertising" به تمدن های نخستین روی زمین بر میگردد و  با پیشرفت بشر در قرن بیست و یکم، شاهد ورود ابزارهای جدید در حوزه رسانه محیطی هستیم که در برخی موارد چاشنی خلاقیت رنگ و بوی تازه ای به آن می بخشد.

بر همین اساس، پس از پیشرفت فوتبال و تبدیل شدن این رشته به قطب اول صنعت جهان، تبلیغات محیطی در فوتبال کشورمان نیز توسعه یافته و سبب شده تا شرکت های زیادی برای بدست آوردن حق احصاری تبلیغات محیطی با یکدیگر رقابت کنند.

لیگ هفدهم درحالی 5 مرداد آغاز می‌شود که هنوز خیلی از مسائل پیش پا افتاده و البته اساسی در فدراسیون فوتبال حل نشده و با وجود نزدیک شدن به آغاز لیگ هفدهم، هیچ اقدام موثری از سوی مسئولان فدراسیون برای سر و سامان دادن به آنها صورت نگرفته است.

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در حال حاضر در بحث برگزاری لیگ برتر وجود دارد، تبلیغات محیطی است که در دو، سه فصل گذشته جنجال‌های زیادی هم به پا کرده است.

پس از بدقولی‌های شرکتی که حق انحصاری تبلیغات محیطی فوتبال را برعهده داشت، سبب شد تا سازمان لیگ در فصل گذشته تصمیم به لغو قرارداد با این شرکت بگیرد و  پس از گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره‌ی نحوه ادامه کار این شرکت با  سازمان لیگ، تاکنون تصمیمی از سوی رئیس فدراسیون و مسئولان سازمان لیگ برای حل این مشکل اتخاذ نشده و این درحالیست که کمتر از یک ماه دیگر تا آغاز لیگ برتر باقی مانده است و هنوز مسئولان چاره ای برای حل این مشکل اتخاذ نکردند.


اما با مروری بر قرارداد مسئولان سازمان لیگ و این شرکت ، شنیده می شود که مسئولان فوتبال کشورمان حدود 30  میلیارد از این شرکت طلبکار هستند و باید دید آیا می توانند این مبلغ را دریافت کنند یا خیر؟

اول اردیبهشت  سال 1393 بود که مراسم امضای قرارداد سازمان لیگ با مجری انحصاری تبلیغات محیطی فوتبال لیگ برتر برگزار شد و طبق مزایده یک شرکت برای 2 فصل مجری انحصاری تبلیغات محیطی فوتبال کشور شد. قرارداد این شرکت با سازمان لیگ 160 میلیارد و 700 میلیون تومان بود که قرارداد آنها در فصل نخست 60 میلیارد و در سال دوم 100 میلیارد و 700 میلیون بود.

ابهامات زیادی در ماجرای قرارداد سازمان لیگ با  شرکت تبلیغاتی وجود داشت و اتفاقات غیرمنتظره سبب شد این قرارداد سرانجام تلخی برای فوتبال کشور داشته باشد و  با گذشت 2 فصل از این قرارداد مشخص شده که این شرکت هنوز به طور کامل با سازمان لیگ تصفیه نکرده است.

نکته قابل توجه این است با وجود اینکه این شرکت در انجام وظایف خود کوتاهی کرده، مسئولان فوتبال کشور پیگیری ها را انجام نمی دهند و طبق شنیده ها مبلغ هنگفتی را از این شرکت طلبکار هستند.

بر همین اساس ، مدیراسپانسرینگ شرکت فوق  بیان کرد: با سازمان لیگ قرارداد 2 ساله  با  مبلغ 160 میلیارد امضا شد  60 میلیارد سال نخست را به طور کامل پرداخت کردیم اما برای امسال از 100 میلیارد مبلغی مانده، هنوز به طور کامل با سازمان لیگ تصفیه نکردیم.

طبق اعلام مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر از درآمد دریافتی تبلیغات محیطی 20 درصد به سازمان لیگ می رسد و از 80 درصد باقیمانده، 40 درصد به طور مساوی بین تیم های لیگ برتری تقسیم می شود و از 40 درصد دیگر، تیم ها برحسب حق پخش تلویزیونی و جدول رده بندی، درصد سهمیه خود را کسب می کنند.

بر همین اساس، باشگاه ها که حساب زیادی روی مبلغ دریافتی از تبلیغات محیطی می کنند، هنوز امیدوارند تا فدراسیون و سازمان لیگ، طلب های خود را از این شرکت دریافت و بتوانند مشکلات خود را بر طرف کنند.

*باشگاه ها چشم انتظار دریافت درآمد تبلیغات محیطی هستند

حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ در همین باره اظهار کرد: باشگاه ها روی مبلغ دریافتی از سازمان لیگ حساب کردند و  ما هم در تلاش هستیم تا طلب مان را از شرکت فوق دریافت کنیم. باشگاه ها از 160 میلیارد سهم دارند و تلاش می کنیم تا حق هر باشگاه را بدهیم زیرا باشگاه ها مشکلات زیادی دارند و  باید از این مبلغ استفاده کنند.

حال باید دید که آیا مهدی تاج و بهاروند می توانند مبلغ کامل 100 میلیارد را از این شرکت دریافت کنند یا خسارتی حداقل سی میلیارد تومانی را به فوتبال کشور تلقین می کنند.

انتهای پیام/

سازمان لیگ هنوز پول تبلیغات محیطی را کامل دریافت نکرده است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار