فراهانی گفت: سیاستمدارن آلمان می‌خواهند بعد از خروج انگلیس اتحادیه اروپا را حفظ کنند و اردوغان را عامل تضعیف این اتحادیه می‌دانند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمانابراهیم فراهانی کارشناس مسائل ترکیه در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اظهارات آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در  پایان نشست سران گروه ۲۰ که اعلام کرد اختلافات عمیقی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه وجود دارد،‌ اظهار داشت: اختلافات مرکل و اردوغان از انتخابات 7 ژوئن 2015 آغاز شد. چرا که جامعه ترکیه به نوعی دچار بحران اجتماعی شد و با کنار گذاشتن مذاکرات با کردها، وضعیت جامعه مدنی ترکیه زیر سوال رفت و اردوغان با استراتژی عدم ثبات توانست در اول نوامبر دولت تک حزبی تشکیل دهد. 

وی با اشاره به مشکلات ناشی از ورود پناهجویان به اروپا و شکل گیری برگزیت تصریح کرد: اردوغان سدی که از ورود پناهجویان به اروپا ممانعت می‌کرد را برداشت و این قاره با بحرانی که از زمان جنگ جهانی دوم  به این طرف وجود نداشت، مواجه شد.

کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به اینکه ورود پناهجویان به اروپا، آلمان را تحت فشار قرار داد و این کشور را مجبور کرد حدود یک میلیون پناهجو را بپذیرد، تاکید کرد: سرکوب جامعه مدنی مخصوصا بعد از کودتای نافرجام 15 ژوئیه 2016  نیز به اوج خود رسید و ترکیه از نورم‌های اتحادیه اروپا دور شد و همه این دلایل باعث شد پارلمان اروپا مذاکرات پیوستن آنکارا به این اتحادیه را معلق کند.

فراهانی جلوگیری آلمان از ورود اعضای حزب اعتدال و توسعه ترکیه به خاک این کشور در زمان نشستهای تبلیغاتی و انتخاباتی رفراندوم 16 آوریل 2017 را از دیگر موارد اختلافی آنکارا و برلین برشمرد و اضافه کرد: اردوغان نیز در مقابل اجازه نداد نمایندگان آلمان از  پایگاه اینجرلیک ترکیه که به نوعی پایگاه ناتو است و برلین هم که وظیفه شناسایی و سوخت‌رسانی هواپیماهای ائتلاف به رهبری آمریکا را برعهده دارد بازدید کنند.

وی عنوان کرد: بیشترین پناهجویان ترکی که در اروپا به سر می‌برند ساکن آلمان هستند و ترکیه از طریق آنان دولت مرکل را تحت فشار قرار می‌دهد و این موضوع موجب اعتراض برلین شده است.

فراهانی با بیان اینکه روابط ترکیه و اروپا یک رابطه لازم و ملزوم است و این دو هیچ وقت نمی‌توانند از یکدیگر جدا شوند، افزود: ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا روندی را از اواخر سال 1990 آغاز کرد و قرار شد از سال 2005 نورم‌ها و دستورالعمل‌های این اتحادیه را رعایت کند، اما از سال 2005 تا 2015 هر چه بافته بود را کنار گذاشت و به مرحله اول برگشت.

کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به اینکه آنکارا اکنون در وضعیت مشابه سال 2005 قرار دارد و برای پیوستن به اتحادیه اروپا باید پایندی به تمام نورم‌های اروپا را از سر بگیرد،‌گفت: بعید است که آنکارا بخواهد چنین کاری را دوباره انجام بدهد.

وی با تاکید بر اینکه ترکیه نمی‌تواند از اتحادیه اروپا دور باشد، چرا که ساختار مالی- اقتصادی‌اش با اروپا در هم آمیخته است، اظهارداشت: اروپایی‌ها سرمایه‌گذاری‌های زیادی را در این کشور انجام داده‌اند و یک نوع وابستگی بینشان وجود دارد. اتحادیه اروپا هم نمی‌تواند با ترکیه رابطه نداشته باشد یا اینکه رابطه‌اش خصمانه باشد. به این دلیل که اتحادیه اروپا، ترکیه را هم یک سد و هم یک پل می‌بیند در ارتباط با خود می‌بیند. پلی که آنان را به کشورهای مختلف وصل می‌کند و سدی که در مقابل بحران خاورمیانه ایستاده است.

فراهانی تأکید کرد: اتحادیه اروپا به دنبال بهم زدن ساختار حکومتی ترکیه نیست. چرا که هرگونه تنش و ضعیف در دولت آنکارا موجب می‌شود بحران خاورمیانه از این کشور عبور کند و وارد اتحادیه اروپا شود.

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا به بازار مصرف ترکیه احتیاج دارد، عنوان کرد: علاوه بر این در یکی از بندهای سرفصلهای اتحادیه اروپا قید شده که ترکیه باید به هاب انرژی تبدیل شود و این موضوع برای اروپا خیلی مهم است. چرا که با توجه به موقعیت‌ استراتژیک ترکیه، این کشور می‌تواند مسیر اصلی انتقال انرژی به اروپا باشد.

کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به اینکه آلمان امروز بزرگترین اقتصاد و قدرتمندترین کشور اروپاست. آلمان‌ها می‌خواهند بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ترکیه را مدیریت کنند، افزود: مرکل در کنار مکرون می‌خواهند اتحادیه اروپا را حفظ کنند و یکی از افرادی که به دنبال تضعیف اتحادیه اروپاست، رئیس‌جمهور ترکیه است و مطمئنا اردوغان و مرکل در ادامه اختلافات شدیدی خواهند داشت.

انتهای پیام/ 

چرا اختلافات آنکارا و برلین در G20 شدت گرفت؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار