رئیس اداره محیط طبیعی استان زنجان گفت: بندپایان و بی مهرگان بیشترین قربانیان در آتش سوزی‌های مراتع و جنگل ها هستند.

رئیس اداره محیط طبیعی استان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان از وجود ۵۰ تا ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ الی ۶۰ گونه پستاندار، ۳۵ الی ۴۰ گونه خزندگان و کمتر از ۵ گونه دوزیستان در استان خبر داد.

رمضانی با اشاره به نا مطلوب بودن شرایط زیستگاهی جانوران، افزود: متاسفانه زیستگاه‌های جانوران در معرض کاربری‌های نادرست قرار گرفته و باعث بروز مشکلات جدی برای گونه های جانوری شده است.

وی بیان کرد: تخریب زیستگاه‌ها یا عظیم بودن شرایط زیستی باعث می‌شود جمعیت گونه‌ای که کنترل کننده سایر گونه هاست، کاهش و تعداد گونه‌های طعمه افزایش یابد.

این مقام مسئول با اشاره به طبقه بندی‌های جانوران و وجود گونه‌های آسیب پذیر در استان گفت: شاهین، خرس قهوه‌ای و لاک پشت از گونه‌های خاص استان هستند که نیاز به حمایت و برنامه‌های ویژه دارند.

رمضانی هرسال به دلیل کاهش بارندگی ها و خشکسالی شاهد وقوع آتش سوزی های متعدد در عرصه منابع طبیعی استان هستیم که اثراتی مخرب بر محیط زیست به خصوص گونه های جانوری دارد.

رئیس اداره محیط طبیعی استان یا بیان اینکه آتش سوزی به دو طریق به گونه‌های جانوری آسیب می‌زند، افزود: آتش سوزی بطور مستقیم باعث از بین رفتن لانه‌های جانوران می‌شود که امکان تداوم نسل را از بین می‌برد و همچنین باعث ازبین رفتن تغذیه این جانوران می‌شود.

وی با بیان اینکه در اتش سوزی ها عمدتا گونه های جانوری که قدرت فرار و حرکت ندارند بیشتر در معرض خطر هستند گفت: آتش سوزی‌های اخیر در استان باعث تلفات جانوران به خصوص گونه‌های بندپایان و بی مهره‌ها شده است.
رمضانی در پایان از مردم خواست که مطالبات خود را در حوزه محیط زیست از مسئولین درخواست کنند.

 

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.