مدیرکل دفتر مشارکت های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان گفت: موانع فرهنگی عامل تاثیرگذار در توسعه مشارکت های اجتماعی در کشور است.

موانع فرهنگی عامل تاثیرگذار در توسعه مشارکت های اجتماعی در کشور استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ رضا حجتی در نخستین در سلسله نشست های جوانان اظهار داشت: خوشبختانه قانون و سیاست های خوبی در حوزه تشکل‌های اجتماعی در کشور وجود دارد ولی مهم‌ترین مانع برای مشارکت‌های اجتماعی جوانان مشکلات و معضلات فرهنگی در کشور است.

وی با ارزیابی تفاوت جوامع ارگانیک و مکانیک گفت: ایران اسلامی باید بتواند همانند یک جامعه قوی و ارگانیک به مشارکت نهادمند اجتماعی دست یابد.

وی افزود: دستیابی به مشارکت نهادمند اجتماعی با فعالیت سازمان های مردم نهاد و پویایی جوانان خلاق و مسوولیت پذیر امکان پذیر است.

مدیر کل مشارکتهای اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با ابراز رضایت از حاصل گفتگوهای این جلسه گفت: صحبتهای مطرح شده ی دبیران در این جلسه حاکی از توانمندی و مطلع بودن آنهاست و سمن های استان همدان این ظرفیت را دارند که رویدادهای ملی حوزه جوان را مدیریت کنند و خوشبختانه نگاه خوبی در استان نسبت به سمن ها وجود دارد.

وی ادامه داد: مسائل جوانان به عنوان مهمترین مباحث در کشورباید مطرح شود تا جوانان دیده شوند و این میسر بدون مشارکت جوانان در همه عرصه ها و تصمیم گیری ها آنان میسر نخواهد شد.

وی افزود: دستیابی به مشارکت نهادمند اجتماعی با فعالیت سازمان های مردم نهاد و پویایی جوانان خلاق و مسوولیت پذیر امکان پذیر است

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان با بیان اینکه ۱۵۰۰ سازمان مردم‌نهاد جوانان در کشور وجود دارد، گفت: تمام تلاش ما بر این بوده که مشارکت اجتماعی را در جامعه نهادینه کرده و گسترش دهیم.

حجتی تصریح کرد: در سمن ها جوانانی فعالیت می کنند که گروه های سنی 15 تا 29 سال را شامل می‌شوند. این گروه‌ها که همان تشکل‌ها و سازمان های مردم نهاد هستند در واقع مجوز فعالیتشان را به طور موقت از طرف وزارت ورزش و جوانان که پیش از این توسط سازمان ملی جوانان صادر می شد، دریافت می کنند و این افراد بعد از گذراندن پروسه 5 تا 10 ساله که مراحل توانمندسازی پشت سر می گذارند، می توانند بروند مجوز دائمشان را از وزارت کشور دریافت کنند.

وی افزود: این فرصت استثنایی جوانی که ویژگی آن انرژی بسیاری است و آرمان‌خواهی که در وجود آن‌ها نهادینه شده است، می‌تواند تبدیل به سرمایه‌ای برای ساختن ایران کند و باید کمک کنیم چنین فضایی برای جوانان فراهم شود.

حجتی یادآور شد: ما موظف شدیم و تعهد داریم که به مردم دروغ نگوییم و نگفته‌ایم و اگر می خواهیم فرهنگ کارهای گروهی در کشور رواج پیدا کند باید صداقت را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

حجتی افزود: اعتماد، ایجاد مسئولیت‌پذیری می‌کند و مشارکت اجتماعی هم تبدیل به سرمایه‌گذاری می‌شود؛اعتماد اجتماعی از این به وجود می‌آید که مردم به آینده امیدوار باشند و اینکه ما به هم دروغ نگوییم.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان در ادامه خطاب به سول یکی از جوانان حاضر در مراسم گفت: تمام تلاش ما بر این بوده که مشارکت اجتماعی را در جامعه نهادینه کرده و گسترش دهیم اما تمامی امور بر عهده دولت نیست و اگر می خواهیم کشور پیشرفت کند باید همه خود را در برابر امور کشور مسئول بدانیم.

مدیر کل مشارکتهای اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اهمیت رشد سازمان‌های مردم نهاد جوانان اظهارکرد: سازمان‌های مرم نهاد جوانان فرصتی موثر و مغتنم برای گسترش مشارکت نهادمند اجتماعی جوانان و ارتقاء دانش و مهارت‌های ارتباطی آنها با هدف دستیابی به سطح مناسبی از توسعه در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی هستند بنابراین دولت‌هایی که به دنبال توسعه ملی پایدارند تلاش می‌کنند و البته ناگزیرند تا بهره‌مندی از خلاقیت و توان جوانان را روشمند و نهادینه سازند.

وی بیان کرد: متاسفانه در بهترین حالت به ازای هر 20 هزار جوان ایرانی یک تشکل وجود دارد و باید این نقیصه به شایستگی جبران شود این در حالی است که در کشورهای پیشرفته به ازای هر 100 نفر یک سمن وجود دارد.
حجتی افزود: یکی‌ از معیارهایی‌ که‌ کشورهای‌ توسعه‌ یافته‌ را از کشورهای‌ در حال‌ توسعه‌ مجزا می‌کند، فرهنگ‌ گروهی‌ کار کردن‌ است‌. در کشورهای‌ توسعه‌ نیافته‌، افراد علاقه‌یی‌ به‌ فعالیت‌های‌ گروهی‌ ندارند و همین‌ امر سبب‌ می‌شود علاوه‌ بر صرف‌ انرژی‌ بیشتر، کارها با کیفیت‌ پایین‌تری انجام‌ پذیرد.

وی افزود: شما یک نگاه به نرخ آسیب های اجتماعی به خصوص آسیب های اجتماعی حوزه جوانان بیندازید با اعلام منابع رسمی 15 میلیون پرونده قضایی در کشور باز است که این نشان می دهد که ما در ارتباطات اجتماعی با مشکل مواجه هستیم و مشارکت های اجتماعی پایین است وقتی مشارکت بالا باشد نزاع کاهش پیدا می کند.

وی افزود: خوشبختانه قانون و سیاست های خوبی در حوزه تشکل‌های اجتماعی در کشور وجود دارد ولی مهم‌ترین مانع برای مشارکت‌های اجتماعی جوانان مشکلات و معضلات فرهنگی در کشور است.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه شناخت آسیب های اجتماعی با همکاری سمن ها به سلامت و امنیت جامعه کمک می کند گفت: مشکلات و مباحث متعددی مبتلا به جامعه هستند و شما فعالین اجتماعی می توانید با شناخت این آسیبها و موضوع فعالیتها ی خود را در مسیر رفع این مشکلات جهت دهی کنید.

وی با تاکید بر توسعه مشارکتهای مردمی عنوان نمود: جامعه پرتوان و فعال ، دولت پرتوان ایجاد می کند و از آنجا که وزیر ورزش و جوانان تاکید ویژه ای بر فعال سازی حوزه مشارکتها نموده و با توجه به پیگیر بودن مسئولین استان همدان در حوزه مشارکتها ، فعالیتها و برونداد مثبت ، اخذ مجوز های سازمانهای مردم نهاد این استان جزء استانهای طراز اول کشور در حوزه جوانان و سمن ها محسوب می شود.

انتهای پیام/ د

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.