وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نیروهای نظامی لازمه حیات و امنیت جامعه‌اند و ما در حوادث اخیر نقش سپاه در ایجاد اقتدار ملی و هراس در دل دشمن را دیدیم.

نیروهای نظامی لازمه حیات و امنیت جامعه‌اندبه گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ "رضا صالحی امیری" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ششمین همایش اندیشه و قلم ارتش جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز در سالن کوثر سازمان عقیدتی و سیاسی ارتش برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: همواره علقه خود را به ارتش ابراز داشته‌ام و تصدیق میکنم که ارتش وفادار به نظام بوده و پاسدار حریم کشورمان است.

وی با بیان اینکه نیروهای نظامی لازمه حیات و امنیت جامعه‌اند، تصریح کرد: در همین حوادث اخیر شما نقش سپاه در ایجاد اقتدار ملی و ایجاد هراس در دل دشمنان  را ملاحظه کردید و باید بدانیم که هیچ نظامی بدون اقتدار و امنیت امکان ادامه حیات ندارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری نیازمند توسعۀ قلم و فرهنگ هستیم، گفت: امروز با انبوهی از آسیب‌های اجتماعی در ایران مواجهیم، آمار خشونت، نزاع، حاشیه نشینی، زنان بی سرپرست و... لذا همه مسئولان نظام باید با تمام قوا وارد مسئله شوند و برنامه داشته باشند.

صالحی‌امیری فاصله گرفتن از دین و اخلاق اسلامی را یکی از آسیب‌های اجتماعی نام برد و بیان داشت: اگر بخواهیم صفات ناشایست از جامعه رخت بربندد باید به حوزه فرهنگ و دین در دهه اول انقلاب برگردیم. چرا که آن زمان گفتمان همدلی و هم‌نوایی ملی وجود داشت و به همین دلیل است که ما از شهدا و دفاع مقدس تجلیل میکنیم چون آنها این گفتمان را به وجود آوردند.

صالحی‌امیری افزود: بیش از یک و نیم میلیون کانال و بیش از 800 هزار سایت در مملکت فعال است و اینجا نقش قلم بسیار پررنگ می‌شود، زبان امروز برای انتقال فرهنگی زبان شعر، هنر، رمان، فیلم و... است و برای تولید فیلمنامه به صاحب قلم احتیاج داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: اینکه حضرت آقا برای کتابی تقریظ مینویسند این تقریظ‌ها در بطن خود حاوی پیامهایی است؛ ایشان با این کار خود یک موج در جامعه ایجاد می‌کنند تا جامعه از کتابخوانی فاصله نگیرد. ما امروز در جامعه، سوءتغذیه مصرف فرهنگی داریم. همه ما باید شکاف فرهنگی موجود در جامعه را برطرف کنیم.

وی بیان داشت: کتابخوانی باید به عنوان یک امر مقدس تلقی شود و نقطه شروع برای این امر مدارس هستند آموزش و پرورش تلاش کند به جای ارائه حجم انبوهی از کتاب، خلاقیت و استعداد محصلین را شکوفا کند.

صالحی امیری در ادامه افزود: امروز حوزه های علمیه هم رسالت دیگری دارند و باید جوابگوی انبوهی از سؤالات جوانان باشند. امروز فضای مجازی می تواند فرصت مناسبی در اختیار روحانیت باشد برای اشاعه و توسعۀ فرهنگ دینی. اگر ما این فضا را اشغال نکنیم مطمئناً دیگران این کار را خواهند کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ما در فضای فرهنگی امروز دو راه داریم یا ایجاد مسیر فرهنگی و تغییر نگرش و یا تسلیم شدن در مقابل فرهنگ بیگانه، اظهارداشت: سیاست تسلیم و انفعال مغایر اهداف انقلاب اسلامی است اما سیاست فعال یعنی حضور در این فضا و در این راه بین حوزه و دانشگاه و مدرسه و سپاه تفاوتی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: ما در سال گذشته 83 هزار عنوان کتاب منتشر کردیم که قسمت عمده آن در حوزه آموزشی بود. باید برای ذائقه‌های جدید طرح‌های جدید داشته باشیم و باید در حوزه‌های فرهنگی بازنگری کنیم.


صالحی‌امیری در پایان از ارتش به خاطر برگزاری این همایش تقدیر و تشکر به عمل آورد و گفت: امروز می‌بینیم که کمترین آمار مربوط به آسیبهای اجتماعی در جامعه بزرگ ارتش مشاهده می‌شود این به دلیل حضور روحانیت و ساختار منظم ارتش است و ما باید ارتش، سپاه و بسیج را به عنوان یک نماد و الگو برای جامعه یا خودمان در نظر بگیریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار