درصد اعتبارات تملک دارایی شهرستان شاهرود به بحث تامین آب شرب تعلق گرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ سید محمدرضا هاشمی در پنجمین جلسه سال جاری مدیریت بحران آب شاهرود به میزبانی فرمانداری شهرستان ضمن بیان اینکه تأمین آب شرب مهم ‌ترین دغدغه مسئولان به شمار می‌رود، گفت: در جلسه کمیته برنامه ‌ریزی بیش از پنج میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان را که معادل حدود ۱۴ درصد اعتبارات تملک دارایی شهرستان است در اختیار آبفای شهری و روستای قرار گرفت که نسبت به سال گذشته رشد مطلوبی داشت چرا که تأمین آب شرب در اولویت است.

 

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه عملیات اجرایی ساخت مخزن دو هزار مترمکعبی شاهرود و یک هزار مترمکعبی بسطام آغازشده است، افزود : از محل سفر هیئت دولت به استان تاکنون بیش از چهار میلیارد تومان برای این دو مخزن در نظر گرفته‌شده است که پیش‌بینی می‌شود این مخازن طی دو سال آینده به بهره‌برداری برسد و دغدغه‌های تأمین آب شرب مسکن مهر را تا سال آینده برطرف کند.

 

فرماندار شاهرود ضمن بیان اینکه با حفر چاه در صالح‌آباد بیش از ۹ روستای این منطقه از آب شرب بهره‌مند شدند، تصریح کرد : شش روستای این منطقه با ۱۴۰خانوار درمجموع با تانکر آب‌رسانی می‌شوند که نشان می‌دهد در برخی از روستاهای شاهرود هنوز مشکل تأمین آب شرب وجود دارد و امسال پیش‌بینی شد تا با نگاه ویژه به مناطق کمتر توسعه‌یافته و دهستان خارتوران و طرود در حوزه آبفای روستایی بتوانیم به بهترین نحو بحران آب را مدیریت کنیم.

 

وی اظهار داشت : ۲۶ الی ۳۰درصد آب شرب شهری و بیش از ۲۰ درصد آب شرب روستایی به علت فرسودگی شبکه و ترکیدگی لوله پرتی از بین می رود چراکه برخی از شبکه‌های لوله مربوط به چهار دهه قبل است لذا باید تلاش کرد تا حفاظت و نگهداری از آب شرب را بیش از بیش مدنظر قرار دهیم.

 

هاشمی با بیان اینکه باید فضای شهری را به‌گونه‌ای مدیریت کرد که به آب کمتری احتیاج داشته باشند، افزود: در بحران کم‌آبی و خشک‌سالی که به سر می‌بریم چنین به نظر می‌رسد که دوران چمن‌کاری با نیاز آبی بالا به پایان رسیده است لذا باید با تغییر الگوی مصرف و استفاده از درختانی با نیاز آبی کمتر در اولویت قرار گیرد.

 

فرماندار شاهرود تصریح کرد : همچنین برای ۹۰انشعاب غیرمجاز و قریب به ۷۰درصد انشعابات شهرداری کنتور نصب شد که امیدواریم مصرف آب شرب در بحث فضای سبز را ساماندهی کند.

 

هاشمی همچنین ابراز داشت: همه دستگاه‌های اداری و حاکمیتی موظف هستند که با ستاد بحران آب همکاری کرده و همه امکانات باید به این نحو بسیج شوند که مردم برای تأمین آب شرب دغدغه نداشته باشند و در این راستا مروجان فرهنگ صحیح مصرف آب باید در حوزه روستایی و شهری فعال شوند.

 

وی همچنین از ائمه جمعه و جماعات خواست تا در نشست‌ها و سخنرانی های خود بهینه‌سازی مصرف آب را در اولویت قرار دهند و تصریح کرد: استفاده از ظرفیت تاکسی‌داران، روحانیان و آموزش‌وپرورش می‌تواند برافزایش آگاهی‌ها و فرهنگ‌سازی درزمینهٔ صرفه‌جویی آب نقش مؤثر ایفا کند.

 

انتهای پیام / ذ


از بین رفتن 26 الی 30 درصد آب شرب شهری به علت فرسودگی شبکه و ترکیدگی لوله

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.