رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این که مفاسد اقتصادی خاص یک منطقه ، سازمان یا زمان نیست و همواره بوده است، گفت: اگر این عارضه تبدیل به یک عارضه اپیدمی و سازمان یافته شود موجودیت یک سازمان و نظام سیاسی را تهدید می کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ، یدالله موحد عصر امروز در نشست شورای مشترک اداری و قضایی استان کرمان با اشاره به هفته قوه قضاییه و گرامیداشت یاد آیت الله بهشتی گفت: آیت الله بهشتی در پیروزی و تاسیس نظام جمهوری اسلامی منشا خدمات و برکات ارزشمندی هستند.
وی قوه قضاییه را قوه‌ای مستقل دانست و افزود: قوه قضائیه مسئول تحول بخشیدن به عدالت و احیای حقوق عامه است و با هر کسی که به حقوق عمومی تعرض کند، بدون در نظر گرفتن ملاحضات با قاطعیت برخورد خواهد کرد.
وی با بیان اینکه دستگاه قضایی ناظر بر حسن اجرای قوانین در جامعه است، گفت: در استان کرمان همدلی، همراهی و همزبانی خوبی در همه بخش‌های قضایی و اداری شکل گرفته که این مهم در بخش اجرای اقتصاد مقاومتی بیشتر دیده می‌شود به گونه‌ای که در استان کرمان تلاش‌های زیادی برای تحقق سیاست کلان کشور که مبتنی بر اجرای اقتصاد مقاومتی است، صورت می‌گیرد.
وی تلاش و هماهنگی در استان را قابل ستودن دانست و تصریح کرد: امیدواریم این همدلی در سال‌های آتی نیز ادامه داشته باشد تا گامی در جهت منافع عمومی استان کرمان و در نتیجه کشور برداشته شود.
موحد به با اشاره به موضوعات مشترک دستگاه قضا و دستگاه‌های اجرایی گفت:مبارزه با مفاسد اقتصادی موضوع مشترکی بین این دو دستگاه است.
وی از لزوم مبارزه با مفاسد اقتصادی با همکاری دستگاه اجرایی و دستگاه قضایی اشاره کرد و افزود: مبارزه با مفاسد اقتصادی کار یک دستگاه نیست، ضمن آنکه فساد اقتصادی نیز خاص یک دوره، کشور و منطقه نیست، منتهی شدت و ضعف دارد، اما یقینا اگر مفاسد اقتصادی به یک اپیدمی تبدیل شود، قطعا موجودیت سیاسی آن جامعه را تهدید می‌کند و مانع رشد آن کشور و جامعه خواهد شد.
رییس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: باید همه لایحه‌های جامعه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی به میدان بیایند.
وی تصریح کرد: باید از همه ظرفیت‌ها برای مقابله با مفاسد اقتصادی استفاده شود.
وی گفت: اگر تمام امتیازات اقتصادی در اختیار دولت باشد، این گستره مراجعات مردم به دولت سبب خواهد شد، فساد در جامعه افزایش پیدا خواهد کرد و هرآنچه بتوانیم بحث تصدی گری دولت را کاهش دهیم، فساد نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
موحد افزود: در همه سطوح مدیریتی کشور، کارآمدی بحث مهم در مقابله با فساد است. پیچیدگی در امور اجرایی یکی دیگر از دلایل فساد است. دستگاه‌ها توجه کنند که در قانون ارتقای سلامت اداری بیان شده است که ادارات شفاف سازی کنند و اگر چنین شود مفاسد کاهش می‌یابد.
وی تصریح کرد: دولت هر چه کوچکتر باشد، کارآمد و بهره وری آن بالا می‌رود و می‌تواند با مفاسد مقابله کند.
رییس شورای قضایی استان کرمان مهمترین عنصر در ایجاد فساد را، معنویت گریزی دانست و افزود: ماموریتی که در حوزه اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه دارد، مبارزه با مفاسد اقتصادی است و باید با اقتدار و همراهی سایر دستگاه‌ها با مفاسد اقتصادی مبارزه کنیم.
نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان عنوان کرد:در سال گذشته 6 هزار و 6 پرونده با یک طرفیت دولت در محاکم قضائی استان کرمان مطرح شده که در این پرونده ها یا دولت شاکی بوده و یا اینکه متشاکی بوده است.
وی افزود:در سال گذشته در مجموع به 640 هزار پرونده در شعب قضایی استان و شوراهای حل اختلاف رسیدگی شده است و سرانه هر قاضی در سال دو هزار و 100 پرونده بوده است.
وی افزود: قضات دادگستری استان کرمان در سال گذشته موفق شدند نسبت به سال قبل از آن، 11 درصد بیشتر به پرونده های وارده به دادگستری رسیدگی کرده و رای صادر کنند و به واسطه همین تلاش قضات و کارکنان، به میزان هشت درصد از پرونده های جریانی دادگستری استان کرمان، کاهش یافت.
موحد ادامه داد: با تلاش قضات استان کرمان در سال گذشته، متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها از 89روز به 77 روز تقلیل یافت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تاسیس این نظام مقدس منشا خدمات بسیار ارزشمندی بوده اند، گفت: یکی از خدمات بنیادین و ماندگار ایشان نظیر تاسیس نظام قضایی جمهوری اسلامی بوده است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.