شهردار تهران گفت: افتتاح باغ کتاب یک اتفاق بزرگ فرهنگی در شهر و کشور است تا فرزندان‌مان بتوانند از این فرصت فرهنگی و علمی به خوبی استفاده کنند.

باغ کتاب یک اتفاق بزرگ فرهنگی در شهر و کشور استبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدباقر قالیباف شهردار تهران در مراسم افتتاح باغ کتاب که امروز(دوشنبه) برگزار شد، با بیان اینکه در روزهای پایانی فعالیت کاری‌ام شاهد یک اتفاق بزرگ در شهر تهران هستیم، اظهار داشت: باغ کتاب تهران در عرصه مسایل فرهنگی، هنری و علمی ساخته شده تا برای نسل‌های آینده و کودکان و نوجوانانمان باقی بماند.

وی با بیان اینکه در سال‌های اولیه‌ای که توفیق خدمت در شهر تهران را پیدا کردم، تصمیم گرفتیم که یک گام خوب در حوزه هنری برداریم، گفت: در سال اول خدمتم کلنگ افتتاح سینما آزادی را در جمع هنرمندان زدم، چراکه سینما آزادی یادآور نوستالژیک برای شهروندان تهرانی و اساتید فرهنگ و هنر بود.

فکر نمی کردند سینما آزادی ساخته شود

شهردار تهران با بیان اینکه در زمان کلنگ زنی این مجموعه امیدی به ساخت آن نبود، تاکید کرد: این اتفاق بیشتر به یک شوخی بزرگ شباهت داشت اما ما توانستیم سینما آزادی را در مدت 18ماه برای شهروندان بسازیم.

شهرداری تهران با تاکید بر اینکه ظرفیت های خالی در کشور وجود دارد که باید آنها را پر کنیم، تصریح کرد: به همه اندیشمندان می گویم که این موضوع تازه شروع شده و باید با محتواهای درست آن را پر کنیم.

وی با بیان اینکه اهل علم و هنر کار سختی در پیش دارند، افزود: تردید ندارم که وظیفه دولت ها و حاکمیت ها در حقیقت باید کاهش رنج و زحمت مردم باشد.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید از شهروندان و ملت رنج و سختی زدوده شود، گفت: این امر اجرایی نمی شود مگر اینکه مردم و مسئولان دست به دست هم دهند و از طریق فراهم کردن بستر مناسب برای آگاهی بخشی به مردم اقدام کنند چراکه این موضوع رسالتی بر دوش همه ما است.

انسانیت انسان ها را پاس بداریم

شهردار تهران با بیان اینکه ما باید بتوانیم انسانیت انسان ها را پاس بداریم، تصریح کرد: باید این رویه را هر روز ارتقاء دهیم چراکه این موضوع وظیفه ماست و باید آن را ارج دهیم.

قالیباف با بیان اینکه آزادی و آزادگی مردم و شهروندان باید در دستور کار قرار گیرد، افزود: شهرداری تهران نهادی عمومی و غیر دولتی است که باید در این کار انجام وظیفه کند.

وی با بیان اینکه بدون تردید این وظیفه متوجه شهروندان هم می شود، تصریح کرد: باید بگوییم که در وظایف خود چگونه انجام وظیفه کرده ایم.

شهردار تهران با بیان اینکه شک نداریم که در کشور ما مدیریت ها بر سابقه تاریخی عمدتا مبتنی بر استمرار و اجتناب از اختلال ماموریت خود را انجام داده است، تاکید کرد: بیشتر برای شهرداری حوزه خدمات در نظر گرفته اند، اگرچه حوزه فعالیت شهر تهران کمی متفاوت تر از دیگر شهرداری های کشور است.

وی ادامه داد: شهر تهران به دلیل مرکزیت معطوف به مسائل افتصادی و سیاسی هم بوده است که هم برای این مجموعه فرصت و هم تهدید بود.

شهردار تهران گفت: در دی ماه سال ۸۴ که توفیق خدمت در شهر تهران را پیدا کردم در اولین گام جلسه ای با شورای شهر دوم برگزار کردم و به برنامه های خود در حوزه های مختلف اشاره کردم.

قالیباف ادامه داد: در آن زمان مطرح کردم که به دنبال ایجاد رویکرد فرهنگی و اجتماعی و موضوع انسان محوری و شهروندی رویکرد من در دوره مدیریت شهری است.

بیش از تاریخ بلدیه در تهران ساختیم

وی با بیان اینکه بدون تردید باید شهر را می ساختیم و خدمات دهی می کردیم، گفت: معتقدم ما بیشتر از آنچه که باید، در حوزه های مختلف تاریخ بلدیه ساختیم به گونه ای که اگر نگاه کنید امروز با اطمینان می گویم به اندازه یک تاریخ در شهر تهران ساختیم.

شهردار تهران با بیان اینکه شیوه تولید شهر مبنای کار ما در شهرداری تهران بوده است، افزود: شهر تهران با ویژگی های مهمی پایه گذاری شد به گونه ای که در شهر اتوبان، پل، مترو، تونل، پارک، رود دره، زباله سوز، ترمینال، نمایشگاه بین المللی، ورزشگاه، سالن های ورزشی بانوان و آقایان، سالن‌ آبی و توپی، باغ پرندگان، دریاچه شهدای خلیج فارس ساختیم.

عده ای فکر کردند شهرداری تهران در عملیات عمرانی خلاصه شده است

قالیباف با تاکید بر اینکه خیلی ها فکر می کردند که حجم عظیم پروژه های شهرداری تهران، عمرانی است، گفت: عده ای فکر می کردند که شهرداری تنها در حال احداث سازه در شهر است اما اگر حداکثر این سیاست ها را در نظر بگیریم شهرداری تهران برای همه حوزه های عمرانی، خدماتی، رفاهی، فرهنگی و غیره اقداماتی انجام داده است.

وی ادامه داد: شهرداری تهران طی سال های گذشته در حال توسعه پروژه های اجتماعی و فرهنگی و همچنین کاهش رنج و زحمت شهروندان بود تا آگاهی بخشی به شهروندان در کنار پروژه های عمرانی و ایده های اجتماعی و فرهنگی تحقق یابد.

شهردار تهران با بیان اینکه رویکرد محله محوری در دستور کار ما قرار داشت، تصریح کرد: ما در محله ها و مناطق برخوردار ۳۵۰ سرای محله داریم تا مردم بتوانند در شرق و غرب شهر از آن استفاده کنند.

قالیباف ادامه داد: شهرداری تهران طی ۱۲ سال گذشته خانه فرهنگ و ۴۰۰ کتابخانه ساخت که ۷۵ مورد آن شبانه روزی است.

وی با بیان‌اینکه ما در شهر تهران حوزه علمیه، سالن سینما و تئاتر ساختیم، تاکید کرد: تعداد صندلی و سالن های سینمای ما هم اکنون بیشتر از صندلی و سالن‌های تاریخ بلدیه تهران است به گونه ای که ما اقتصاد را در بخش فرهنگ و در حوزه مسائل هنری و سینما متحول کردیم.

شهردار تهران ادامه داد: شهرداری تهران در این ۱۲ سال شهربانو و شهردخت برای بانوان شهر ساخت، شهرداری همچنین موزه‌های متعددی ساخت و به زودی قرار است موزه مشاهیر ایران  افتتاح شود.

قالیباف با بیان اینکه مردم ما امروز با فراز و نشیب‌های زیادی زندگی می‌کنند، تاکید کرد: امروزه جوانان با مدیریت غلط افرادی امسال ما دچار آسیب‌های اجتماعی شدند و به کارتن خوابی روی آوردند.

وی ادامه داد: امروزه به دلیل مدیریت‌های غلط با کودکان کار روبرو هستیم که اگر این رویه تغییر میکرد شاهد این موضوع نبودیم.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه حفظ حرمت و کرامت انسان ها باید حفظ شود، افزود: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی مددسرا، ۱۸ مرکز پرتو مختص کودکان کار ساختیم که هم اکنون بیش از ۳ هزار نفر در آنها زندگی می‌کنند.

کودکان مدرسه رویش بالاترین خلاقیت‌ها را دارند

قالیباف به ساخت بهترین مدرسه رویش برای کودکان کار اشاره کرد و گفت: کودکان این مدرسه بالاترین خلاقیت ها را دارند.

وی اضافه کرد: ۴۰ مرکز بهاران ‌برای آسیب دیدگان بعد از اعتیاد در شهر تهران ساختیم و همچنین مراکز کمپ ترک اعتیاد ساختیم تا بتوانیم جوانان را از دام اعتیاد رهایی دهیم.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه یک صد مرکز کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار در شهر تهران احداث کردیم، گفت: امروزه زنان نقش جدی در تولید کشور دارند.

قالیباف تاکید کرد: ما نساختیم که ساختمان ساخته باشیم، ساختیم تا انسان بسازیم چراکه انسان را نمی توان ساخته مگر اینکه خود ساخته شود.

وی با بیان اینکه ما بدون تردید مرکز رشد می‌خواهیم، تاکید کرد: امروزه در حوزه آموزش بیش از ۴۷ هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود که ۱۰ هزار میلیارد تومان آن مختص بخش خصوصی مانند کلاس های کنکور و غیره و ۳۷ هزار میلیارد تومان نیز در بخش آموزش و پرورش است.

شهردار تهران تاکید کرد: ۱۲ سال ذهن بچه‌ها را مانند ویکی پدیا یا گوگل پر می کنیم و بعد در مقابل آنها دیوار سخت کنکور قرار می دهیم تا ۱۲ سال انباشت ذهن خود را در ۴ساعت روی ورقه بالا بیاورند و این هم تربیت و آموزش ما شده است.

قالیباف با بیان اینکه فارغ التحصیلان ما بزرگترین قشر بیکار جامعه هستند، یادآور شد: آنهایی که تحصیلات کمتری دارند بهتر و بیشتر کار می‌کنند به همین دلیل معتقدم در حوزه آموزش ما فقط کارمند تولید می‌کنیم.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه ظرفیت کارمندهای ما امروز ۴ برابر شده که بیش از ظرفیت خود کار است، گفت: جای درک مطلب و مهارت به فرزندانمان باید روش دیگری را در پیش بگیریم.

قالیباف با بیان اینکه در شرایط امروزی ایجاد کار راحت‌تر از پیدا کردن کار است، افزود: این امر هم در صورتی محقق می شود که مهارت‌های لازم را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در باغ کتاب به این سمت رفتیم که نسل آینده ما جایی را برای تنفس و کودکی کردن پیدا کند همچنین برای نوجوان‌ها میدانی باز کردیم که سوال‌های متعدد خود را بپرسند و جواب بگیرند.

شهردار تهران با بیان اینکه امروز بخشی از کودکان جامعه ما پیش‌فعال هستند، تاکید کرد: کودکی که در ساختمان محدود باشد و کودکی نکند بدون شک با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

قالیباف ادامه داد: با شرایط کنونی اینکه کودک بتواند بدود و در زندگیش کودکی کند در جامعه ما فراهم نیست.

وی با بیان اینکه باغ کتاب مکانی است که کودکان می توانند نیازهای خود را برطرف کنند، گفت: بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در شهر تهران داریم که حدود ۲۰۰ هزار نفر از این دانش‌آموزان امکان ورود به باغ کتاب را ندارند.

شهردار تهران ادامه داد: این دانش آموزان حتی هزینه کرایه ماشین تا اینجا آمدن را هم ندارند به همین دلیل معتقدم نباید با نگاه اقتصادی به این مجموعه نگاه کرد.

قالیباف با بیان اینکه نباید اجازه دهیم که فرصت به تهدید تبدیل شود و از بین برود، تاکید کرد: باید در راستای افزایش توانمندی بیشتر اقدام کنیم به گونه ای که شاهد باغ کتاب های زیادی در شهر تهران و کشور باشیم.

وی ادامه داد: خلاقیت انبوه در زیر سیمان، بتن، آلودگی هوا و خاک وآب مدفون شده و باید از روش های مختلف آنها را نجات دهیم تا دین خود را به نسل های آینده ادا کرده باشیم.

شهردار تهران با بیان اینکه من یک روستا زاده در دهه ۴۰ هستم، افزود:ما دهه ۴۰ و ۵۰ فرصت این را پیدا کردیم که امام راحل که جز برای خدا کلامی نگفت و گامی برنداشت را بشناسیم.

قالیباف ادامه داد: به برکت انقلاب اسلامی بارانی بر ما بارید که هیچ یک از فرصت‌هایمان از دست نرفت به همین دلیل از زندگی خود ناراضی نیستیم.

وی اضافه کرد: بدون شک شکر این نعمت این است که این فرصت‌ها را با مدیریت غلط دفن نکنیم و این فرصت‌ها را به نسل‌های آینده تحویل بدهیم.

شهردار تهران با بیان اینکه از ۱۲ سال گذشته که توفیق خدمت در شهرداری تهران را پیداکردم به ندرت اذان صبح را در منزل بودم، گفت: همیشه تا پاسی از شب به مردم خدمت ‌کردم اگرچه معتقدم نتوانستم در شان مردم این شهر خدمت کنم اما مردم باید بدانند که از تمام توان برای خدمت به آنها استفاده کردم.

قالیباف با بیان اینکه در آخرین هفته‌های مسئولیت و خدمت‌گذاری در شهرداری تهران حضور دارم، تاکید کرد: بدون شک مجموعه‌ ی باغ کتاب با این وسعت برای آموزش، تربیت و رشد کودکان و نوجوانان شهر تهیه شد تا با بهره‌برداری از آن مجموعه زنجیره اقدامات مدیریتی شهری را تکمیل شود.

انتهای پیام/

زمانی که سینما آزادی را ساختیم کسی امیدی به ساخت آن نداشت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.