مدیر عامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت:بیش از 80درصد مراجعه کنندگان به مددسرا ها معتاد هستند که با مراجعه به این مراکز در سطح قابل توجهی از افزایش آسیب های اجتماعی آنان کاسته شده است.

فعالیت 15مددسرا شهرداری برای نگهداری بی خانمان ها/80درصد مراجعه کنندگان معتاد هستندبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا قدیمی مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در نشست خبری که امروز(دوشنبه) با موضوع ارائه گزارش عملکرد 12ساله مدیریت شهری در حوزه ی آسیب های اجتماعی و تصویب لایحه نظام نامه و برنامه عملیاتی مسئولیت اجتماعی برگزار شد، اظهار داشت:سازمان خدمات اجتماعی دارای مرکز مدیریت راهبردی است که یا به طور مستقیم از سوی شهرداری و یا از سوی مراکز خیریه اداره می شود.

وی با بیان اینکه  معاونت خدمات اجتماعی دارای 15مددسرا و یا گرمخانه با ظرفیت 3هزار نفر است که به صورت شبانه اداره می شود و از ساعت 5 عصر شروع به پذیرش می کنند، تاکید کرد: به افراد خدمات بهداشتی،پزشکی،غذای گرم، خدماتmmt و کاهش آسیب ارائه می شود و بیشتر مراجعه کنندگان به این مراکز معتاد هستند.

80درصد مراجعه کنندگان به مددسراها معتاد هستند

وی با اشاره به اینکه پیشانی خدمات شهرداری مددسرا ها هستند ،گفت: بیشترین پذیریش مددجویان از طریق مددسراها انجام می شود و حدود 80تا 90درصد مراجعه کنندگان به این مراکز خود معرف هستند و هدف راه اندازی مددسراها کاهش آسیب های اجتماعی است چرا که حضور آنان در خیابان ها موجب افزایش سرقت  سرقت و آسیب ها در شهر تهران می شود.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد:به  معتادان در مددسرا ها متادون رایگان داده می شود تا به سمت مخدرهای خطرناک گرایش نداشته باشند.

قدیمی بیان کرد: سامان سرا ها از دیگر مراکز شهرداری است که به صورت حرفه ای به بی خانمان ها خدمت ارائه می کندو در حال حاضر 2سامان سرا با ظرفیت 500نفر در شهر در حال فعالیت است که مرکز واقع در لویزان ویژه زنان و مرکز اسلامشهر مخصوص آقایان است.

وی افزود: افرادی که در سامانسرا ها پذیرش می شوند دارای انواع آسیب ها ازجمله اعتیاد،بیماری های خطرناک و سالمندان هستند و به قطع می توان گفت هیچ مرکزی حاضر به پذیرش این افراد نیست.

مدیرعامل سازمان  خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: مراکز پرتو از جمله مراکزی است که برمبنای پیشگیری مشغول به فعالیت هستند و سال گذشته 15اتوبوس سیار به عنوان مددسرا در مناطق حضور داشت و خوشبختانه با فعالیت این مراکز درزمستان 95هیچ فوتی گزارش نشده در حالی که در سنوات گذشته براساس گزارش اورژانس روزانه 15تا 16فوتی داشتیم.

قدیمی با اشاره به اینکه اگر تمام دستگاه ها به خوبی کار کنند قطعا نیاز به مددسرا و سامانسرا نخواهیم داشت، گفت: در حال حاضر سامانسراها با ظرفیت 3 هزار و 500 نفر فعالیت دارند.

وی افزود: 16مرکز پرتو ویژه نگهداری کودکان بی خانمان دارای ظرفیت 3 هزار نفر است و در حال حاضر 2 هزار و 960 کودک در این مراکز نگهداری می شوند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: بیشتر کودکانی که در مراکز پرتو نگهداری می شوند یا پدر و یا مادر ندارند و یا فاقد هر دو والد هستند، این در حالی است که در این مراکز فقط به طور روزانه از کودکان بی خانمان نگهداری می‌شود و اگر قرار باشد به صورت شبانه از کودکان نگهداری کنیم باید دارای مجوز قضایی باشیم.

قدیمی بیان داشت: بسیاری از کودکانی که به مراکز پرتو مراجعه می کنند بازمانده از تحصیل هستند، به همین دلیل برای بازگرداندن این کودکان به تحصیل 4 مدرسه صبح رویش تاسیس شده که 3 مدرسه در منطقه 12و یک مدرسه در منطقه 16واقع شده است، همچنین در این مدارس خدمات روانشناسی به کودکان ارایه می شود.

وی با اشاره به فعالیت 24 مرکز بهاران در سطح شهر تهران ادامه داد: مراکز بهاران از دیگر مراکز شهرداری تهران است که با ظرفیت 2 هزار و 500 نفر در کل تهران به افراد بی خانمان خدمات ارایه می‌کنند.

مدیرعامل سازمان خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به مراجعه کم افراد به مراکز بهاران تصریح کرد: افرادی که به مراکز بهاران مراجعه می‌کنند باید خود معرف باشند و در این مراکز بیش از 85 درصد فعالیت ها بر روی بازگشت به جامعه افراد انجام می شود و فقط 15درصد فعالیت ها به کارآموزی مددجویان اختصاص پیدا می کند، از این رو تعداد کمی از افراد به این مراکز مراجعه می‌کنند.

قدیمی با اشاره به فعالیت مراکز بهبودی بیان داشت: در این مراکز به افرادی که تمایل به ترک اعتیاد دارند خدمات کاملا رایگان ارایه می شود و این مراکز جزء پیشرفته ترین مراکز ترک اعتیاد هستند که زیر نظر قوه قضاییه و سازمان بهزیستی فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه مراکز بهبودی 700 نفر ظرفیت دارند، افزود: مدت زمان نگهداری از افراد مراجعه کننده به مراکز بهبودی 3 ماه است.

قدیمی گفت: به منظور رفاه حال همراهان بیمارانی که از شهرستان ها برای درمان به شهر تهران مراجعه می کنند 3 همراه سرا با ظرفیت 400 نفر در بیمارستان های مفید، امام خمینی(ره) و فارابی تاسیس شده و همراهان بیمار در دوره اول می توانند با نامه مددکاری بیمارستان تا 9روز در همراه سرا اقامت کنند و در صورت نیاز می توانند مجوز زمان اقامت بیشتر را هم دریافت کند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه شهرداری تهران وظیفه ای در قبال تاسیس پایگاه های خدمات اجتماعی ندارد اما برحسب وظیفه این اقدامات را انجام داده و توانسته در کاهش آسیب های اجتماعی موفق عمل کند، تصریح کرد: در این راستا شهرداری تهران به تاسیس پایگاه های خدمات اجتماعی در پایانه های ورودی شهر تهران از جمله پایانه جنوب، راه آهن، فرحزاد، حرم عبدالعظیم حسنی(ع)، بهشت زهرا(س)، محله اتابک، ترمینال غرب، پیاده راه 17شهریور و محله هرندی اقدام کرده است.

قدیمی با اشاره به فعالیت پایگاه های خدمات اجتماعی گفت: این پایگاه ها در پایانه ها دارای گشت های سیار هستند و دختران و پسران فراری که به تهران آمده اند را جذب می کنند، به طوری که تنها در سال گذشته 600 دختر فراری در پایانه جنوب جذب این مراکز شده و از بروز آسیب های اجتماعی بیشتر برای آنها جلوگیری به عمل آمده است.

وی با بیان اینکه در بین افرادی که در پایانه های ورودی شهر تهران جذب پایگاه های خدمات اجتماعی شده اند بعضا دختران نوعروس هم وجود دارند که به علت ازدواج اجباری از خانه خود فرار کرده اند، تصریح کرد: در بین افرادی که در پایگاه های خدمات اجتماعی جذب می شوند افراد در راه مانده هم وجود دارند که به علت تمام شدن پول آنها دیگر نمی توانند به سفر خود ادامه دهند و به اجبار در پایانه‌ها می مانند و در حال حاضر حدود 400 هزار در راه مانده جذب این مراکز شده‌اند.

قدیمی گفت: در مجموع 77 مرکز خدمات اجتماعی شهرداری تهران 13هزار نفر ظرفیت دارد که در برخی مواقع و با توجه به فصل سال مجبور به پذیرش تا 20 هزار نفر هم هستیم.

وی ادامه داد: در این مراکز برحسب مورد خدمات زیادی به مددجویان ارایه می شود و در مواردی مددجویان با هزینه شهرداری عمل های جراحی آپاندیس و قلب باز انجام داده اند، به طوری که فقط در سال گذشته 2 تا 3 میلیارد تومان هزینه درمان مددجویان در بیمارستان های دولتی شده است زیرا بیشتر مددجویان فاقد شناسنامه،کارت ملی و حتی نام مشخص هستند، در نتیجه این افراد نمی توانند از خدمات بیمه استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به طرح یک لقمه مهربانی گفت: در طرح یک لقمه مهربانی به 2 هزار و 134رستوران و تالار در شهر تهران مراجعه شده و از آنها درخواست کرده ایم که برای جلوگیری از اسراف، غذاهای دست نخورده و اضافی خود را به ما تحویل دهند که به همین منظور حدود یک هزار و 300 رستوران اعلام آمادگی کردند.

قدیمی در رابطه با اقدامات شهرداری تهران در کاهش آسیب های اجتماعی در شهر تهران گفت: طبق قانون شهرداری وظیفه ای در قبال معتادان ندارد و این موضوع وظیفه سازمان بهزیستی است اما از شهرداری تهران درخواست شد تا ظرفیت نگهداری از 2 هزار معتاد را تامین کند و در حال حاضر شهرداری توانسته ظرفیت نگهداری از 2 هزار نفر معتاد را در مراکز بهاران فراهم کند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در رابطه با مراکز نگهداری از مادران معتاد گفت: با توجه به جلساتی که با استانداری و سازمان بهزیستی داشتیم، شهرداری تهران 3 ساختمان را برای نگهداری از مادران معتاد باردار و کودکان آن‌ها در نظر گرفته است اما به دلیل اینکه سازمان بهزیستی متولی کار است باید از این سازمان سوال شود که چرا فقط یکی از این مراکز آغاز به کار کرده است؟.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تنها یک مرکز نگهداری از مادران معتاد با ظرفیت 40 نفر در منطقه 22 فعالیت می‌کند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران تصریح کرد: سازمان بهزیستی آن طور که باید در انجام وظایف خود درست عمل نکرده و حتی با توجه به افزایش جمعیت شهرها در سال‌های گذشته تعداد مراکز خود را توسعه نداده است، به عنوان مثال شیرخوارگاه آمنه بیش از 50 سال است که ظرفیت آن تغییری نکرده است.

*کاهش سن اعتیاد در بین دانش آموزان

قدیمی با اشاره به کاهش سن اعتیاد در جامعه تأکید کرد: با توجه کاهش سن اعتیاد در جامعه باید هرچه زودتر مراکز ترک اعتیاد ویژه دانش آموزان تاسیس شود و ما در این زمینه اعلام خطر می کنیم.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه برخی از کودکان کار و متکدیان در شهر تهران با به دست گرفتن دستگاه‌های کارتخوان اقدام به گدایی می‌کنند، گفت: این افراد در مناطقی از شهر مانند چهارراه‌ها دارای سرقفلی هستند و روزانه بین 400 هزار تا 4 میلیون تومان درآمد دارند.

وی تصریح کرد: شهروندان با مشاهده هر گونه آسیب اجتماعی در شهر می توانند با شماره 137 تماس گیرند و گزارش های خود را اعلام کنند.

انتهای پیام/

فعالیت 15مددسرا شهرداری برای نگهداری بی خانمان ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار