معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان بوشهر گفت: تولیدات صنعت‌‌گران دستی استان بوشهر دارای برند و نشان ملی است به‌گونه‌‌ای که «گبه شول» گناوه در فهرست آثار ناملموس ملی ثبت شد.

«گبه شول» گناوه در فهرست آثار ناملموس ملی قرار گرفتبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، ارغوان مهدی‌زاده ظهر امروز در جمع خبرنگاران در بوشهر با تاکید بر نقش مهم هنرمندان و صنعت‌‌گران دستی استان بوشهر در تولید و خلق آثار فاخر اظهار داشت: شاخص‌ترین صنایع دستی استان بوشهر عبا، گلیم و گبه است که علاوه بر فروش در بازارهای داخلی سهم بسزایی در بازارهای بین‌المللی دارد.

وی، با تاکید بر حمایت از هنرمندان صنایع دستی استان بوشهر از خرید محصولات هنرمندان دستی که داری نشان ملی هستند خبرداد و تصریح کرد: میراث فرهنگی استان بوشهر آثار برجسته هنرمندان که در سال‌های گذشته موفق به کسب نشان ملی شده بودند، خریداری می‌کند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر با اشاره به خریداری آثار 5 هنرمند صنایع دستی استان بوشهر گفت: برای حمایت از صنعتگران فعال در حوزه تولید صنایع دستی، تولیدات پنج تن از هنرمندان که موفق به کسب نشان ملی شده، خریداری شد.

مهدی‌زاده با بیان اینکه آثار علی اصغر دوستدار با سابقه 43 ساله در ساخت سازهای بومی محلی به ویژه نی انبان خریداری شد افزود: این اثر که دارای برند نشان مرغوبیت صنایع دستی درسه دوره متوالی است مورد حمایت قرار گرفت و خریداری شد.

وی از خریداری آثار مجید پاکدل با 45 سال سابقه در ساخت و نوازندگی ساز نی جفتی خبر داد و بیان کرد:خلاقیت و آثار اردلان نوری فیروزی با 10 سال سابقه هنری در ساخت و نوازندگی دمام، غلامرضا زارعی با 24 سال سابقه در عرصه بافندگی و تولید پارچه عبا و مریم بهرامی کشکولی با 15 سال سابقه در گلیم‌بافی و گلیم سوزنی برنده نشان مرغوبیت صنایع دستی در سه دوره از این هنرمندان خریداری شده است.

وی با بیان اینکه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی به صنعتگرانی تعلق می‌گیرد که تولیدات آنان از کیفیت و اعتبار برخوردار باشد از کیفیت «گبه شول» گناوه خبرداد و خاطر نشان کرد: «گبه شول» شهرستان گناوه از جایگاه مهمی در بین محصولات صنایع دستی استان بوشهر برخوردار است چراکه این محصول با داشتن برند و نشان ملی در فهرست آثار ناملموس ملی ثبت شده است.

انتهای پیام /پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.