با کسانی که اقدام به سوزاندن بقایای گیاهی می‌کنند برخورد قانونی می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در جلسه مدیریت پسماند در بخش کشاورزی با محوریت راهکار‌های جلوگیری از آتش زدن بقایای گیاهی و بررسی تکالیف دستگاه‌های حاکمیتی با اشاره به اینکه تمام فعالیت‌های جهاد کشاورزی فارس در راستای حفظ محیط زیست است گفت: توسعه باغات مثمر دیم در زمین‌های شیبدار، اجرای خاکورزی حفاظتی اعم از کم خاک ورزی و بی خاک ورزی، مبارزه تلفیقی با آفات، کاهش مصرف سموم، استفاده از کمباین‌های کاه کوب، توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار و جلوگیری از کاربری اراضی از جمله موارد آن است.

وی افزود: در جهت ترویج و آموزش به بهره برداران در زمینه مضرات آتش زدن بقایای گیاهی علاوه بر برگزاری آموزش، کار‌های ترویجی متعددی از جمله تهیه بنر، تهیه برنامه تلویزیونی و رادیویی، تهیه کلیپ خبری و ارسال پیامک‌های متعدد به بهره برداران انجام شده است که این مهم در لایحه هوای پاک هم منظور شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: با وجود کار‌های انجام شده و تذکر‌های داده شده به بهره برداران نسبت به اینکه آتش زدن بقایای گیاهی جرم محسوب می‌شود، ولی هنوز شاهد سوزاندن مزارع هستیم.

وی بیان کرد: آتش زدن بقایای گیاهان نه تنها باعث ایجاد خسارات قابل توجهی به خاک از جمله ماده آلی خاک و میکرو ارگانیسم‌های موجود در خاک می‌شود، بلکه آلودگی شدید هوا را در بر دارد.

قاسمی با بیان اینکه با خاطیان برخورد قانونی می‌شود اضافه کرد: به استناد تصاویر ماهواره‌ای و آثار سوختگی، حتی برای کسانی که زمین‌های خود را قبلا آتش زده اند نیز این امر قابل پیگیری است.

انتهای پیام/ن

ممنوعیت آتش زدن بقایای مزارع گندم

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.