آتش زدن کاه‌وکلش باعث از بین رفتن مواد آلی خاک می‌شود و خاک حاصلخیزی خود را از دست می‌دهد و تبدیل به یک خاک بی‌ارزش خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ محمد قاسمی‌ نژاد،معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: برخی کشاورزان بنا بر سنت نادر و اشتباهی بعد از برداشت محصولات پاییزه زمین های خود را به منظور آماده سازی زمین برای کشت آینده و آب رسانی به زمین، آن را آتش می زنند.

محمد قاسمی‌ نژاد، اظهار کرد: با توجه به پیگیری و تلاش‌های صورت گرفته در زمینه ترویج اصول کشاورزی و آموزش کشاورزان، سوزاندن مزارع پس از برداشت، به میزان بسیار کمی رسیده است.
 
قاسمی‌ نژاد با اشاره به این‌که این اقدام کشاورزان اشتباه است، بیان کرد: آتش زدن کاه‌وکلش باعث از بین رفتن مواد آلی خاک می‌شود و خاک حاصلخیزی خود را از دست می‌دهد و تبدیل به یک خاک بی‌ارزش خواهد شد.

وی با بیان این‌که در کشاورزی حفاظتی حداقل 30 درصد از سطح خاک باید از بقایای گیاهی پوشیده شود، عنوان کرد: این اقدام موجب حاصلخیزی خاک، بالا رفتن ظرفیت نگهداری رطوبت در خاک، کاهش مصرف انرژی و پایداری و حفاظت از خاک می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: مجلس در سال‌های 96 و 95 مصوبه‌هایی در خصوص آتش زدن مزارع توسط کشاورزان تصویب کرد اما هنوز این مصوبه‌ها ابلاغ نشده است.

قاسمی نژاد گفت: به کشاورزان توصیه می‌کنم که کاه‌وکلش خود را آتش نزنند و در مزرعه نگهداری کنند و با مصرف کود فرآیند پوسیده شدن بقایای گیاهی در خاک را سرعت بدهند و مواد غذایی را در خاک مهیا کنند تا گیاه از عناصر موجود در خاک استفاده کند.

وی اظهار کرد: آتش زدن مزارع کار بسیار غلطی است که باعث کاهش حاصلخیزی خاک و آلودگی محیط زیست می‌شود و مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.