به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان ؛ مجید کیان پور، از وجود یکمیلیون و پانصد هزار خودروی فرسوده در کشور خبر داد و با بیان اینکه نوسازی خودروهای فرسوده باید در اولویت قرار گیرند، گفت: سالانه تعداد زیادی نیز به تعداد این خودروها افزوده میشود بنابراین ضروری است طی یک برنامه 4 ساله در جهت نوسازی تمامی آنها گام برداشت و چنانچه برنامه زمانبندیشده مناسبی را برای نوسازی نداشته باشیم روند نوسازی آنها بهکندی طی میشود.
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه روند نوسازی اتوبوسهای فرسوده مناسب است، گفت: میانگین سن اتوبوسهای فرسوده 10 سال اما مینیبوسها بالای 30 سال است.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه خودروهای فرسوده نقش مؤثری در افزایش آلایندگی هوا و تصادفات دارند، افزود: برای بهبود وضعیت هوا و جلوگیری از تصادفات، نوسازی ناوگان حملونقل عمومی باید در اولویت قرار گیرد.
وی با تأکید بر اینکه تفاهمنامه نوسازی ناوگان حملونقل عمومی باید میان وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور منعقد شود، گفت: این دستگاهها باید برنامهریزی مناسبی را برای نوسازی اتوبوسهای درون شهری و برونشهری فرسوده داشته باشند.
این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: ناوگان فرسوده استانداردهای لازم را نداشته و جان میلیونها هموطن را به خطر انداختهاند؛ در این رابطه لازم است خودروسازها نیز همکاری مناسبی را در نوسازی ناوگان حملونقل عمومی داشته باشند.
کیان پور با بیان اینکه برای نوسازی ناوگان فرسوده باید همکاری مشترکی میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور انجام شود، گفت: بانک مرکزی باید خط اعتباری و تسهیلات مناسبی را با یارانه مشخص برای نوسازی ناوگان حملونقل عمومی در نظر گرفته و در اختیار بانکها قرار دهد و به نوعی پرداخت این تسهیلات را برای بانکها تکلیف کند.
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس دهم، با یادآوری اینکه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نقش موثری در کاهش تصادفات، بهبود وضعیت زیست محیطی هوای کلانشهرها دارد، گفت: از آنجایی که تردد ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده موجب تشدید آلایندگی هوای کلانشهرها میشود بنابراین لازم است سازمان حفاظت محیطزیست ورودی جدی به این موضوع داشته و در جهت تولید خودروهای هیبریدی و برقی گام بردارد.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه خودروهای هیبریدی و برقی باید جایگزین خودروهای کاربراتوری شوند، افزود: خودروها و موتورسیکلتهای برقی باید با فرهنگسازی مناسب بهتدریج جایگزین خودرو و موتورسیکلتهای کاربراتوری شده و از تکنولوژی روز دنیا بهره ببریم.
وی ادامه داد: برای جایگزینی خودروهای برقی با کاربراتوری باید سیاستهای تشویقی مناسبی در نظر گرفته شود که بر همین اساس در لایحه هوای پاک خودروهای برقی – بنزینی، موتورسیکلت و خودروهای الکتریکی تولید داخل از پرداخت مالیات بر ارزشافزوده معاف شد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه جایگزینی خودروهای برقی با کاربراتوری باید با جدیت پیگیری شود، گفت: برای نوسازی ناوگان حملونقل عمومی فرسوده باید تعداد این خودروها سالانه ارزیابیشده و برای نوسازی آنها برنامهریزی دقیقی داشته باشیم.
کیان پور با بیان اینکه باید از تمامی ظرفیتها برای نوسازی خودروهای فرسوده استفاده کرد، افزود: به صورت جدی باید از تردد خودروهای فرسوده جلوگیری شود.
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس دهم، گفت: دستگاههای متعددی متولی نوسازی خودروهای فرسوده هستند بهگونهای که برای نوسازی مینیبوس و اتوبوسهای فرسوده برونشهری باید سازمان حملونقل جادهای ورود کند از سویی نوسازی مینیبوس و اتوبوسهای فرسوده درونشهری مستلزم نگاه جدی وزارت کشور و مسائل زیستمحیطی خودروهای فرسوده نیز باید از سوی سازمان حفاظت محیطزیست پیگیری شود.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در ادامه افزود: تامین اعتبار لازم برای نوسازی وظیفه بانک مرکزی و متولی تولید خودروی جدید نیز وزارت صنعت و معدن و شرکتهای خودرویی است؛ باید اقساط تسهیلاتی که برای نوسازی در نظر گرفته میشود بهگونهای باشد که صاحبان خودروها توان پرداخت آنها را داشته باشند.
انتهای پیام / د